Världens godaste soppa (Inget skämt!)

Om tre veckor är det klimattoppsmöte i Paris. Jag har ansökt om stipendium att åka dit, vi får se om jag kommer iväg eller inte. Jag vill så gärna då, då det känns som ett ödesmöte, sista chansen säger forskarna. Jag hoppas de kommer överens om 2-gradersmålet även om senaste statistiken pekar på att det blir 2,7 grader istället. De bör köra så det ryker, nu är det nog med såsande kan jag tycka.

Men hemma kan man också klimatmaxa! Och själv gör jag det gärna genom mat och matlagning. Mat är gott, det är socialt, väljer man bra råvaror gör man både sig själv och världen en tjänst och alla förtjänar lite vardagslyx, som även är bra för miljön. Denna rätt är helt vegansk och jag brukar göra en stor sats så det räcker 3-4 dagar. Höftar gärna också och häller i det jag har hemma, nu senast gröpte jag ur Halloween-pumpan och hade med.

1 kg morötter i slantar

3 stora potatisar, hackade

2 lökar, hackade

5 cm färsk ingefära, hackad och tärnad

Grönsaksbuljong, två tärningar eller om du som jag har pulver, två rågade matskedar

1 burk kokosmjölk

Vatten

Fräs lök i lite olja, häll i de hackade grönsakerna och fyll på med vatten och buljong. Koka tills grönsakerna är mjuka, öppna sen burken med kokosmjölk och häll på. Mixa till en soppa med antingen stavmixer eller matberedare. Och glöm för tusan inte att strössla på med färska örter ovanpå, jag gillar persilja till detta.

5 comments

  1. Jeg måtte prøve din “verdens bedste suppe”…uhm, den smagte skønt!!! Tak for opskriften!
    Jeg krydser fingre for dig – for at du får mulighed for at komme til Paris.

  2. Jeg måtte prøve din “verdens bedste suppe”…uhm, den smagte skønt!!! Tak for opskriften!
    Jeg krydser fingre for dig – for at du får mulighed for at komme til Paris. Mange danske hilsener, Grete

Leave a Reply

