20 saker du och ditt barn kan göra i naturen!

Jag är ett stort fan av naturen, det har varit mitt intresse nummer ett sen barnsben, och jag minns lyckan över att klättra i träd, leta bär, bygga kojor och upptäcka nya spännande platser att leka på. Ett av mina mest fantastiska minnen är när det drog in till storm och mamma tog med mig och mina bröder till stranden så vi skulle få se de meterhöga vågorna. Helt fantastiskt! Den gåvan och glädjen som naturen gett, liknande minnen av livet vill jag skänka till mitt barn med, så enda sen han var nyfödd har en stor del av vårt liv spenderats i skogen.

Jag vill gärna lyfta fram vad du som förälder kan göra för att få ditt barn att gå ut mer, med utgångspunkt ur mitt eget nära föräldraskap. Det är i leken som barn lär sig bäst, som ni får en trygg anknytning till varandra och till att ha kul helt enkelt! Så här kommer en lista med 20 saker att göra med ditt barn, som kanske blir ett minne för livet sen.

I skogen

Det där helt ultimata stället där allt kan bli en lek, och där man inte behöver egentligen nånting med sig, leken kan bestå av att kasta pinnar på träden, spana in myrorna eller mumsa på bär. Glöm inte äta fikat på en sten med stubbe som bord! Garanterat succé, i vart fall hos mitt barn.

Bygg en koja. Luta en lång pinne mot klykan på ett träd och fyll på med mer pinnar varteftersom. Eller gör ditt alldeles eget design, bara fantasin sätter gränser.

Bygg ett hus för småfolket. Fantasistimulerande och tar inte alls lika lång tid som en stor koja. Bädda med mossa i sängen, ha en svamp som stol till småfolket, och en sten till bord. Kom tillbaks nästa dag och se efter om de varit på besök!

Gå på skattjakt! Gör en lista på saker barnen kan leta efter: svampar, fåglar, fina växter, löv.

Ta med en kamera och  låt barnen gör en egen naturfilm, och ha sen biovisning hemma med popcorn. Eller ta bilder på spännande saker, skriv ut bilderna sen och ha en egen liten konstutställning.

Med hjälp av löv och kvistar kan man göra massvis med fantastiska saker. Vi brukar försiktigt göra hål i ett löv och dra stjälken från ett annat igenom och knyta fast försiktigt. Det blir en helt fantastisk girlang till slut, utan tråd. Lönnlöv är bäst för det här. Vi brukar även göra kronor av löv att ha på huvudet. Eller väv nånting med löv. På denna länk finns fin inspiration till små konstverk att göra av löv och kvistar.

Spela naturbingo. Jag hittade dessa fina bingobrickor med olika teman. Visserligen på engelska, men det blir vad du gör det till. Ni kan bara kolla på bilderna, eller så övar ni engelska med.

Min sons favorit. Ta naturen hem! Plocka löv, kvistar, stenar, pinnar och en och annan insekt och beundra det hemma. Hmm, detta måste vara ett släktdrag, jag drog hem grodor och min mamma hade ett helt menageri som liten hemma. Kom ihåg att släppa ut det sen igen också, vilda djur trivs bäst i det vilda.

Stapla stenar och gör stenbalanser. Vi är nybörjare, men vill du se ett proffs, kolla in Gravity Glue!

Vid havet

Plaska, bli våt, simma, plocka fjädrar, bygga sandslott, ljuva minnen det. Finns otroligt mycket att göra vid havet och jag har den stora turen att ha en mamma som är öbo, så det blir lätt att gå till havet när vi besöker henne. Men även en liten insjö kan erbjuda spännande lekar.

Bygg skulputurer av sand och vad ni nu hittar på stranden. Gå en steg längre än det traditionella sandslottet. Bara fantasin sätter gränser. Ett sjögräsmonster kanske?

Bygg ett bäck i sanden, med bassänger som rinner ner till havet.

Låt din unge gräva ner dig! Ossian tycker det är hejdlöst roligt.

Jaga vågor, simpelt men kul.

Släppa ut en mindre stock i vattnet och försök sen träffa den med stenar.

Kika in bland vassen och tången om du hittar några spännande krabbor, fiskar eller annat.

Utomhus generellt

Att bara vara ute, det är nog det bästa ändå. Att ta sig till havet kan bli kostsamt, samma med skogen om du bor urbant. Men det finns alltid en park att gå till eller en liten gräsplätt att njuta av. Här är lite utomhusaktiviter du kan göra lite varstans.

Ge din unge hammare, stora spikar och en stock och låt dom hamra iväg. Nu tycker ni nog att jag är knäpp, men jag är av den åsikten att hellre att jag låter mitt barn få öva med riktiga verktyg under min uppsikt, där jag kan visa hur man gör det på ett säkert sätt, än att han skadar sig när jag inte är med. Ja, jag är gammal scout och detta är en del av scoutfilosofin, och ja, jag anser att barn är långt mer kompetenta är vad de flesta vuxna tror.

Spela kubb. Att få kasta saker kommer sig naturligt hos barn så jag uppmuntrar barn till att kasta i leken, än att de råkar kasta på människor, djur eller fönster. Kubb är idealiskt för det här.

Leka sardinburken. Som omvänt kurragömma, men istället gömmer sig en och alla andra letar. När du har hittat den som gömt sig, så tryck in dig där brevid. Svårt att inte skratta då och mycket mer vänligt än att en är ensam kvar.

Under hökens vingar – klassisk lek med mycket spring. Om du inte kommer ihåg hur det gick till så är det så här: En är hök och står ryggen emot alla andra som står på ett led. Höken säger “Under hökens vingar kom” och de andra skriker “Vilken färg?”. Höken säger då exempelvis “röd” och då får alla som har rött på sig gå över till andra sidan. Resten får springa över och undvika att bli tagna av höken. Blir nån tagen så blir den personen hök med och så fortsätter det.

Spela fotboll, brännboll, boule, kricket, vad som helst som ni har hemma och som går ut på att leka tillsammans. Det går att variera i det oändliga också. Biblioteket där jag bor anordnade spökkricket till Halloween. De hade klippt ut spöken och tejpat fast dom på kricketvalven och klätt ut sig till spöken. Väldigt rolig idé.

Och sista klassikern som aldrig dör ut, mata änder. Ta med havre, brödkanter eller vad ni har hemma, gå till närmaste ställe och mata och kanske leta fjädrar samtidigt att ha till konstverk hemma.

Jag vill gärna slå ett slag för naturen. Det är där vi människor frodas, det är där hälsan får en bra grogrund, det är där vi stimuleras, vi söker fred inom oss själva, får inspiration och blir med tillfreds med världen. Att ha en trygg anknytning till naturen är också ett stort steg till att faktiskt ta hand om den sen.

Mer att läsa:

Den nyttiga utevistelsen? 

30 days of rewilding 

Leave a Reply

