11 frågor

1. Vem är den absolut roligaste personen du vet?

Mina bror Leo. Torr dryg humor som kan gå en på nerverna och när man väl fattar vad han menar så blir man så glad för att ens lillebror är smartare än vad man själv är.

2. Vilken är din paradrätt?

Marockansk lammgryta med katrinplommon. Min favoriträtt (roligt nog även Katniss Everdeens favoriträtt med, haha) och om jag måste servera något blir det gärna den. Om det inte vore för alla veganer jag känner.

3. Vem är din förebild?

Jesus. Fast jag är inte religiös alls faktiskt. Men Jesus verkade vara en schysst snubbe för sisådär 2000 år sen och hade nog passat in bättre idag och sluppit bli avrättad. Sen gillar jag Dag Hammarsköld med. För sina citats skull. Och för feminismens skull så måste jag säga att jag gillar Tekla med, för att hon gjorde som hon ville och inte lät normen styra över henne. Om jag någonsin får en dotter vill jag att hon ska heta Tekla efter henne. Och för att det är ett schysst namn.

4. Vem borde börja blogga?

Det vore ju fantastiskt om Jane Austen på något sätt kunde blogga trots att hon är död sedan några hundra år. Jag hade gärna läst hennes syrliga blogginlägg och underfundiga humor.

5. Om du var tvungen att välja – din blogg eller ditt facebookkonto?

Bloggen. Eller instagram. Facebook, där jag jobbar jag mest i olika politikergrupper och det är nog så viktigt men inte viktigast.

6. Är du bra på att löneförhandla?

Nej. Inte alls. Men jag jobbar på det.

7. Hur mycket tid lägger du på ditt bloggande?

För lite tid. Instragram mest nuförtiden. Whitemaskgirl därmed heter jag.

8. Vilken film såg du senast?

Ser knappt film, mest TV-serier. Men film som jag såg senast var Planes 2 – dålig amerikansk barnfilm med stereotypa personligheter och alldeles för förutsägbar. Vi ser nog inte om den. Rekommenderar hellre filmen Brave om du måste se en barnfilm.

9. Du får massa pengar – vad betalar du av först CSN-lånet eller bolånet?

Mitt CSN-lån. Har inget bo-lån ännu. Men om jag fick massa pengar skulle jag köpa en gård i Västerbotten/Norrbotten, ett torp i Östergötland och en lägenhet i London. För de är dom tre ställena jag vill bo på mest. Samtidigt. Klona mig själv skulle annars vara ett alternativ med.

10. Vad tycker du om ordet entreprenör?

Ett fint ord, även om jag länge underskattade det och såg det som kapitalistiskt. Sen jag läst David Grebers bok Skuld och alla ekonomiböcker jag kommit över (min examen handlar om ekonomi och företagande ur ett miljöperspektiv) så har jag insett en del grejer om det, att det kanske inte är så dumt ändå.

11. Lever du som du lär?

Oftast. Jag är väldigt medveten om när jag inte gör det, jag vet alltid exakt hur jag känner kring saker och ting och förstår även varför jag gjorde så och den förståelsen gör det svårt att inte leva som jag lär. Kanske alla människor gör så? Men att alltid hålla mig till vad jag står för är en trygghet för mig själv, även om andra defintivt inte håller med och även om det under en kortare period kan se ut som att jag inte tar hand om mig, för att jag inte besvarar elakheter (exempelvis) på samma sätt tillbaks. Men jag måste leva med mig själv för resten av livet och att gå ner till deras nivå gör mig inte lyckligare. Däremot är jag för att man bör försvara sig själv, det vill jag förtydliga.

2 comments

Leave a Reply

