En liten present

När detta publiceras är jag i Eskilstuna och firar kalas. Jippi, lilla Loke blir fyra år! Och jag var bara tvungen att fixa i ordning en helt egen present till honom, självklart med tema grönt då det är födelsedagsbarnets favoritfärg. Kortet är ett tjockare vitt papper jag vek dubbelt, sen klippte jag ut bokstäver och en ballong från pensionskuvertet (ni kanske såg det på instagram) och sen klistrade jag ihop allt. Skissera på baksidan baklänges så blir det inga fula ritmärken framifrån. Ritade ballongsnöre med blyerts, blev finast så.

Burken var enkel den med. Limmade ihop en plaståsna jag fick gratis på Röda Korset med en syltburk (limpistol funkade bäst för mig) och målade den med vanlig färg. Två lager så täckte den. Istället för pensel använde jag en tandborste för att få en liten ruggad yta, ville det skulle se ut som mossa eller gräs på den stackars åsnan.

Kritorna i burken har jag bara stöpt om. Hittade ett gäng kritor på loppis, som visserligen var oanvända men jag ville göra något med dem. Så jag gick förbi Myrornas och köpte en av IKEAS plastisformar i form av fiskar. De finns ungefär överallt att få tag på för en femma. I glasburk över ett vattenbad (använd en gammal syltburk så du kan kasta den sen, det är svårt att få rent) smälte jag vaxkritorna en och en, med början med de ljusaste färgerna till de mörkaste. Två kritor av en färg blev lagom till en fisk. Häll över i formen och låt stelna under natten. När du tar lös dem ur formen, böj försiktigt först så att sidorna släpper, annars går stjärten av.

Jag toppade såklart allt detta med ett superpedagogisk ritblock från fina leksaksbutiken också. Ifall inga av de andra presenterna gick hem. Det är det som göms i paketet.

Leave a Reply

