Tre sallader

Nu är det ju vår och det känns som nästan allt är i säsong. Från rädisor till bladgrönt, vissa äpplen (visste ni att svensk äppelsäsong kan vara från mars till november? Varför har vi ens äpplen från Argentina?) och såklart ätbara blommor som tusensköna. Nu innehåller inte mina sallader tusenskönor, använder det hellre till kroppsskrubb men det är så roligt att allt finns att ta för sig av!

Först ut är en varm sallad gjord på färska rädisor, inlagda rödbetor från förra året (egenodlat), broccoli och brytbönor från frysdisken och gårdagens kokta potatis. Jag slängde i först broccoli och brytbönor i stekpannan med kokosfett tills de tinade, sen i med potatis och hela rädisor. Obs, spara rädiseblasten, den går att användas till annat. Kryddade med paprika, kryddgrönt, svartpeppar och salt. Stek tills grönsakerna är knapriga och ät direkt.

Näst på tur kunde inte vart enklare. Det är två ingredienser. Två! Riv morötter. Mortla kumminfrön. Blanda ihop.

Sist då kommer min favorit. Kålsallad med äpple. Hacka kål, jag använde grönkål men svartkål är faktiskt godast tycker jag. Om du vill kan du blanda i rädiseblasten ovan, kanske lite kirskål, maskrosblad eller röda bladgrönsaker (det hade jag hemma) och krydda med salt och nymalen svartpeppar. Jag hade även i en liten skvätt linfröolja men ta inte för mycket, då blir det bittert! Sen hacka röda äpplen till småbitar, behåll skalet på så blir det vackrare och nyttigare.

Sen några tips till er som vill göra egna sallader.

Allt passar i sallad. Nästan i vart fall. Jag har en gammal salladsbok från 80-talet med fina sallader som Köttsallad och liknande. Haha, vilket kuriositet. Skippa köttet dock, finns så mycket goda grönsaker. Och frukt. Var inte rädd att använda frukt i matlagningen.

En sallad behöver inte vara kall. Värm den snabbt på spisen. Detta passar inte bladgrönt då de sloknar, men morötter och andra rotfrukter, kål av olika slag och dylikt funkar.

Och glöm inte att krydda. Skulle du äta köttfärssås utan att krydda? Korv utan krydda? Potatismos? Pasta? Soppa? Trodde väl inte det heller. Så glöm inte bort att krydda salladen. Jag har ätit allt för många sallader i mina dar där det blir totalt smaklöst då det är okryddat.

One comment

Leave a Reply

