Äggligen här!

Long time, no see. Har haft ett mars med fullt upp, kul men stressigt. Har april inplanterat lite mer lugn, med en tågresa till Eskilstuna i slutet på månaden, påsklov och lediga onsdagar. En dag mitt i veckan sådär ger mig ny energi. Om ni däremot vill ha ännu mer finns jag såklart på instagram: whitemaskgirl här som där (tonårsnicket hänger fortfarande med).

Men nu ska vi prata pyssel. Sista-minuten-påsk-pyssel-för-dem-som-älskar-det som funkar toppen med 2-snart-3-åring (gah han börjar bli så STOR. Fast liten ändå, klättrar i berg en sekund och vill upp i famnen och amma i nästa. Det känns som en mellanperiod det här).

Pysseltips nummer ett är förresten att gå till biblioteket och gå på deras pysselaktiviteter. Eller Kulturhusets, fritidsgårdens eller kyrkans. De brukar ha gratis och du får pyssla så mycket du vill med 20 ungar runt omkring som skrattar och har kul. Det är ganska häftigt att se det.

Vi gjorde det i måndags, och Ossian målade, norpade godis från de generösa skålarna och kletade glitter över hela sig.

Nu står pysslet utspritt i lägenheten och jag tänkte visa hur vi gjorde. Allt i inlägget tog en timme sammanlagt. Med tillhörande toddler-äter-godis-och-rullar-godis-i-glitter-pauser.

20150330_174917 Den här kycklingen är nog min favorit. Tycker om att du kan ge den vilket utseende du vill. Allt du behöver är färgat papper, lim, sax och wobbly eyes (hmm vet inte vad de heter på svenska men är små ögon som rör på sig. Vartenda hobbybutik har såna).

1. Vik ett papper på mitten. Klipp ut en rundel, och vik ut. Av det resterande pappret klipper du ut två vingar. Jag tyckte det var lättaste att skissa upp det utifrån hörnet och sen klippte jag (när pappret fortfarande var dubbelvikt). Då fick jag två likadana vingar.

2. Lägg lite klister på änden av vingen och tryck mot baksidan av kroppen. Låt torka.

3. Från ett annat papper klipper du ut två ben (jag dubbelvek och skissa här med) en triangel till näbb och en kam om du vill. Klistra benen och kammen bakpå (jag gjorde fram och tror det blir snyggare med kammen på baksidan) precis som du gjorde med vingarna. Klistra näbben i mitten. Avslutningsvis, klistra dit två ögon. Det tog längre tid att skriva beskrivningen än vad det tog att göra kycklingen! 20150331_101517

Ossians favoriter! Du behöver piprensare, sax, fjädrar, flörtkulor av olika storlekar, färg om du vill måla och pappersrester till näbbar.

1. Bestäm om du vill ha en liten eller stor kyckling. Den stora behövs att du klistrar två flörtkulor på varandra. Måla sedan om du vill ha färggranna, annars gå vidare till steg 2. Ossian valde att måla en orange.

2. Nu är det dags att forma fötter. Det går att göra på två sätt. Antingen snurrare du en piprensare till en cirkel och då kan du sätta kycklingen där och den står stadigt. Eller så klipper du av en liten bit, ungefär två cm av piprensaren och snor den ett varv runt den lägenheten biten, ungefär 1 cm upp. Sprid ut så det bildas en kycklingfot. Och gör likadant med andra. Den blir lite ostadigare på detta sättet, men mer kycklinglik.

3. Dags att montera. Med en nål, gör små hål under kycklingen för fötterna och baktill på nederkanten. Doppa fötter oxh fjädrar i lim och tryck in i hålen. Limma ditt ögon. Näbben är en vikt fyrkant klippt av överblivet papper. Klistra på det med.

20150330_174959

Dessa strutkycklingar tycker jag är otroligt roliga. Du behöver papper ögon, fjädrar och lim.

1. Forma ett papper till en kon och limma ihop. Klipp av nederdelen av konen så det står stadigt.

2. Klipp näbbar och klistra dit fjädrar, ögon och näbbar vart du vill ha dem. Ha det var väl det.

Som avslutning vill jag bara visa hur det blir om du färgar ägg med hushållsfärg. Droppa färg i en kopp med vatten och låt ägget bada under natten. Detta fungerar toppen för röd, grön och blå hushållsfärg. Gult funkade inte alls. Så jag målade oranga ränder med vattenfärg istället då Ossian älskar orange och ränder. Har tänkt testa lök med. Återkommer om jag gör det!

Ha det så kul på Blåkulla!

20150401_182210

Leave a Reply

