Funderingar kring överanvändning av medicin

20150114_095533

Har funderat mycket på mediciner på sistone när jag gjorde en utrensning i medicinskåpet. Jag la märke till att de extra starka smärtstillande jag fick efter min förlossning knappt var använd, av en burk som var fylld med 100 små piller. Jag åt 14 piller av 100, varför skrev de inte ut 14 istället då, och om jag behövde fler, att de skrev ut några till. Istället för att skriva ut en sån stor dos på en gång. 100 st extra stark smärtstillande, det är helt bisarrt känner jag. Tänk om jag hade varit missbrukare, och tänk på hur många kemikalier de finns i de där pillerna. Och sen det totala onödiga resursslöseriet, att mediciner skrivs ut i rasande takt för allt. Även det onödiga. Jag kan säga så här, varje gång jag har gått till en läkare de senaste åren har jag fått recept på recept, på allt från hormoner (hos gynekologen när jag var där för provtagning) till starka magmediciner (hos allmänläkaren när jag bad om kostråd för IBS) och när jag vägrat ta emot dem har jag fått kalla handen och de vill inte ens diskutera med mig. Jag månar om min hälsa, men jag vill inte att min hälsa ska vara baserad på sjuttielva olika läkemedel som jag faktiskt inte ens behöver. När hände detta, att sjukvården drogar bort symptomen istället för att försöka lösa grundproblemen?

 

 

8 comments

  1. Hej! Det låter skumt att de skulle skriva ut så många på en gång. Vanligtvis är de oerhört restriktiva med att skriva ut beroendeframkallande preparat. Vilket läkemedel fick du?

    1. Hej. Kommer inte ihåg namnet tyvärr men vet att det var en starkare sorts smärtstillande som jag fick med mig hem efter förlossningen. Kan tyvärr inte dubbelkolla då jag lämnat in dem till apoteket.

      1. Attans! Men jag gissar att det inte var en beroendeframkallande/narkotikaklassat läkemedel eftersom de dels brukar skrivas ut i mindre mängd och dels tror jag att diklofenak eller liknande är vad man brukar ge efter förlossningar, i första hand.

        I övrigt håller jag med dig! Det finns en övertro till läkemedel. Självklart är det bra att de finns och de kan verkligen hjälpa människor att få livet tillbaka men jag tror att det blir farligt om man stannar där och inte också involverar hela livsbilden i vården, för med bara läkemedel kommer man inte så långt, det krävs också andra bitar för att man ska må bra.

  2. Det där är verkligen galet! Min man är sjukgymnast och har fått oss att i stort sett helt sluta med mediciner. Jag fick penicilin efter en halsfluss som aldrig gick över men annars försöker vi låta naturen ha sin gång. Starka smärtstillande kan vara behövliga. Men visst överanvänds det också och många blir beroende. För vanlig huvudvärk kör vi sömn, vatten och akupunktur. Feber gör att kroppen jobbar på med att bekämpa infektionen. Och att det är det första som tas till av sjukvården är otroligt obehagligt tycker jag. Allt från amfetamin för ADHD (vilket också kan vara jättebra i vissa fall, men inte som första alternativ) och voltaren för olika muskelproblem – som faktiskt i långa loppet motverkar det den ska läka😦 Vi behöver tänka anourlunda här!

Leave a Reply

