Att fika sockerfritt

Har verkligen försökt fika sockerfritt nu i år och det går väl sådär. Men det ska gå, jag vill verkligen inte vara slav under sötsaker då jag märker att jag mår så mycket bättre utan socker. Nu har jag blivit storkonsument av frukt istället, då jag äter frukt när jag känner ett sockersug. Än så länge funkar det, vi får se hur länge det varar.

På fredagar vill jag ändå unna mig något, men även här vill jag att det ska vara sockerfritt. Så jag och Ossian gick först till den lokala hälsokostbutiken och köpte en påse av BEAR till honom, ekologisk smågodis sötad med äppeljuice istället för med socker och i en lagom liten mängd för en tvååring. Sen gjorde vi även spenat och apelsinmoothie hemma (något vi båda älskar) samt så gjorde vi sockerfri snickers.

Min mamma har ett gudomligt recept, men det kunde jag inte hitta så jag provade ett jag hittade på nätet, Skogsmalin heter receptmakaren.

200 g blötlagda dadlar

100 g kokosflingor

100 g mandlar

Sockerfri choklad

Jordnötssmör (Green Choices)

Russin (för att det är gott)

Mixa dadlar som legat i blöt över natten, kokosflingor och mandlar till en jämn smet, tillsätt vatten om så behövs. Bred ut smeten i en form och ställ den i frysen 10-15 min. Bred sedan ut önskad mängd ekologiskt jordnötssmör. Jag strödde även på lite russin här, för att få lite smakskillnad. Ställ återigen in formen i frysen. Nu ska chokladen smältas eller så gör du din egen. Häll över den smälta chokladen över kakan och ställ den sedan i frysen en sista gång.

Har ni något eget recept på sockerfri fika som jag kan prova? Det kommer ju vara fredag varje vecka ju.

Leave a Reply

