Att vårda

20150106_112946Solen lyser ute och världen ser vacker ut trots blankis som är förrädisk hal och att den vita snön verkar inte få lov att stanna ett tag. Det har knappt känts som vinter och nu plockas julsakerna bort. Det som är trasigt lagas, det som ska skänkas läggs i en papperskasse. Julpynt varvas med tidningspapper i lådan som snart ska upp på vinden. Textilerna stryks och viks ihop. Kroppen min fylls av vemod, det är ju inte såhär en vinter ska vara.

Jag och Ossian går upp på vinden och lägger undan allt vintrigt. Där hittar jag mina sommarskor och tar ned dem. Lite förvånad är jag allt, sommarskor som plockas fram i januari. Men det är ju dit världen är på väg, till en årstidernas limbo. Nu kommer jag inte gå gatan fram i mina smutsiga träskor, inte på blankis men nog väl till min födelsedag, då det brukade vara snösmältning och vår i luften. Nuförtiden är det snart försommar när jag fyller år. Allt kommer tidigare. Men skorna mina är smutsiga och behov av vård. Jag rotar fram linolja och slippapper,  det mår träskor bra av. Snart är båda skorna inoljade och redo för nya äventyr. De väntar på att det ska bli plusgrader i tillräckligt många dagar och det kommer nog ske snart.

Att vårda är en bortglömd konst idag, vare sig det gäller skor, julpynt, människor eller livet. Nyligen läste jag att ensamhet är som störst i Sverige, i hela världen. Vad har ensamhet med skor att göra? För mig, så hänger det faktiskt ihop. Vi vårdar inte våra vänner, glömmer bort våra skor och slänger julpyntet när vi använt det. Inte konstigt då att världen är skev, att ensamheten och ångesten breder ut sig och att årstiderna inte kommer tillbaka. Vi shoppar oss till döds, för att fylla det tomrum som var reserverat för mänsklig värme och glömmer bort de saker vi handlat.  Idag vill jag uppmana er att vårda något. Må det så vara era skor, ett telefonsamtal till mamma eller att du går ut i solen och njuter. Själv har jag vårdat mina skor och bett en vän att hjälpa mig att få hem ett bord. Jag tänkte som tack bjuda han på fika, och kanske en timme eller tre av att prata. Det räcker för idag.

One comment

  1. Jag älskar känslan av att laga kläder. Men jag gör det lite för sällan. Det läggs i en låda för att ta tag i sen. Men när jag väl gör det känns det bra🙂 Min man älskar att hålla på att pyssla och fixa saker så att vi ska slippa köpa nytt. Jag håller helt med dig i dina tankar. Vi behöver bli bättre på att vårda. Vårda våra saker, våra relationer, oss själva och jorden så klart.

Leave a Reply

