Klapparna

Åh hej igen och god fortsättning (det får man säga till tjugondedag knut). Har ägnat den gångna veckan till att fixa hemma, rensa rensa och rensa. Jag har fått rensningsiver i kroppen och har de senaste veckorna gjort av mig med cirka 3-4 kartonger med saker, plus en julgran på det. Julgranen skänktes till en verksamhetslokal, de behövde en. Böckerna såldes, och de som inte var värda så mycket fick gå till Pingstkyrkans secondhand. Jag gillar dem då ligger på gatan mitt emót. Så för att gå från att rensa fick vi en skörd med klappar hem. Så underbart genomtänkta och välbehövliga saker som kommer att användas tills det inte går att användas mer. Jag tänker mig att detta inlägg kan bli en inspiration och lite som en idébank till vad en kan köpa. Mycket fairtrade, ekologiskt, loppis och hantverk, det är det som uppskattas hemma.

 

Bland annat köpte jag otroligt mycket pussel på loppisar. Ossian har gått från att totalt strunta i pussel till att kunna lägga i flera timmar i sträck, så jag köpte pussel till hans adventskalender och så fick han några bitar varje dag. Svärmor gick loss på stickat på loppis, då vi har önskat oss mycket ullkläder. Vi försöker komma bort ifrån tryckimpregnerade plastiga textiler.

Vi fick även en del ärvda kläder efter min svägerska, från när hon var liten.  Pusslet bredvid är ett 3D-pussel från Lidl (köper annars aldrig där men detta var FSC-märkt) så pusselbitarna går även att använda till andra lekar.

Ännu mer stickat från England, en tröja jag fann på loppis, ficklampa som en använder handkraft till för att lysa upp. Mycket välbehövligt då vi faktiskt inte hade några ficklampor alls. Boken köpte jag för de underbara bildernas skull, på biblioteket faktiskt då jag tycker om att stöta deras verksamhet och träpizzan är den leksak Ossian leker med mest – även den FSC-märkt.

Kökshanddukar från Irland. Vår vän Ric kommer därifrån och han visste vi behövde nya kökshanddukar, eftersom alla våra hade börjat mögla och fick kastas. Tre otroligt fina med keltiskt design och tillverkade i Irland. Plånboken är Fairtrade och ekologisk, tror det kommer från People’s tree. Älskar att det är taxar på den, absolut bästa hundrasen. Ska donera min gamla rosa till loppis då den faktiskt är i fint skick, men hade för liten plats för allt jag behöver.

Muggar. Den längs till vänster hade vi förut, nu fick jag tre till. De används flititigt då de är i rostfritt stål och tåliga. Im Fairtrade har liknande. Vi har även en skål i samma design och material.

En till ficklampa, denna i stål från svärfar. Bra om en plastbantar. Ekologiska, handtillverkade bivaxsljus från ett företag som heter Little Owl, jag tror den företagaren måste vara min själsfrände. Fingerborg från Irland då jag velat ha en (syr mest för hand) från Ric. Föräldrahandbok från Svärmor och en av två böcker jag fick i år om andra världskriget. Denna har jag faktiskt läst ut, rekommenderar den starkt.

Den här sista bilden blev väldigt dålig, blir ju mörkt så snabbt. Gör sakerna absolut inte rättvisa! Men det är ett klosspussel från Kids Woods, med 6 olika motiv. Det går även att stapla, som Ossian så fint demonsterar nedan. Handstickat fiskartröja från min vän Emelies farmor, Ossian är andra barnet som har den. Stickade sockor och mössa i alpacka som Emelie gjort. Mössan tyckte jag så mycket om då det är exakt samma modell som Hermione har i sista Harry Potter-filmen. Jag älskar det! En Bamsesmålarbok och en bok om Snövit som mitt gudbarn Loke har valt (Emelies son för er som inte vet, jag har även en bror som heter Loke. Allt för att förvirra eller hur?) Jag fick även några böcker, helt i min smak. En historisk roman – Aldermanns arvinge som utspelar sig i London enligt baksidan. Min andra andra världskrigsroman, När duvorna försvann (utspelar sig ur ett estniskt perspektiv) och sen en poesibok av Athena Farrokhzad. Ni vet, hon som gjorde det mycket uppmärksammade Sommarpratet för ett tag sedan. Jag håller inte med henne (våld är aldrig en lösning) men tyckte det ändå var ett intressant Sommarprat. Vi får se om boken är lika intressant.

Men för att inte gå från ämnet, tänkte jag försöka sammanfatta det vi brukar köpa (och få) till jul och födelsedagar.

I första hand, satsa på second hand. Nu vill ju inte alla ha second hand-prylar, men de som vill, köp till dem. Barnböcker, pussel och kläder är bra fynd. Pepparkaksformar att sätta på paketen är även ett bra tips, och dekoration.

Köp fairtrade. Förrförra julen, då köpte vi allt fairtrade. I år hade vi inte råd med det, men om du kan, köp det och stöd tredje världen. Största skälet till att vi har ett klimathot är faktiskt att vi så länge har sugigt ut länder i tredje världen för att försörja vårans extremt ohållbara livsstil. Så, sluta med det och köp fairtrade.

Gör eget. Virka en filt, klipp till egna kort, sticka ett par strumpor, svetsa ihop ett gäng ljusstakar (gjorde jag i år) eller vad du nu kan göra med händerna. Hantverk är en konstart som bör bevaras och uppskattas långt mycket mer än vad du gör idag. Själv håller på jag och nålbinder ett par vantar till Ossian, och virkar en filt.  Om du inte kan tillverka själv, stötta en hantverksbutik. Popsi tex i Norrköping eller Östergötlands hantverksbutik i Linköping är två exempel.

Tänk ekologiskt. T-shirtstore säljer ekologiska t-shirtar tex, där brukar jag ofta handla till mina bröder. Lindex tycker jag har fina ekologiska barnkläder, finns även flera bra på nätet.

Böcker och pussel anser jag inte en kan få för många av. Nu håller inte alla med mig då jag ofta får höra att jag har för mycket böcker (2000 senaste gången jag räknade, har dock rensat ut en del efter det), men följ min tumregel, då kan fler ha nytta av att läsa dina gamla böcker. När du läst färdigt en bok, känn efter om du kommer läsa den igen. Om inte, sälj på Bokbörsen, till ett antikvariat eller skänk till loppis. Gör samma sak om du ska köpa böcker.

Och ett sista tips, tänk till och köp saker som kommer användas. Kökshanddukar, strumpor, ficklampor, mysiga kläder eller som jag fick av min familj, en stor röd mysig morgonrock att ha på morgonen vid frukost och innan sängdags. Garn och garnböcker till en sticktokig, fröer till en odlingstokig (alltså jag menar mig själv här, köp gärna frön till mig). Utgå från intressen och behov. Saker ska användas, annars är det bortkastade pengar. Kommer du inte på nånting, går mat alltid hem. Tråkigt kanske, men gör egna tryfflar (går fortare en vad du kan tro) så har du en högst personligt present. Eller gör som Adam gjorde i jul, donerade in pengar till Ossians sparkonto. Nåt han har nytta av senare i livet.

 

Leave a Reply

