Året som gått

Jaha, tänkte nu göra en liten sammanfattning på mitt år som gått. Jag är helt spänd på att få dricka julmust, äta skumtomtar och tända tomtebloss med min son som kommer hem snart (han har varit i England med sin pappa) så jag norpade denna lista från Underbara Claras.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Odlade på större skala med våran kolonilott. Tyvärr blev det mesta rådjursmat men det fixar vi med stängsel. Började meditera med hjälp av Headspace (en app).

Genomdrev du någon stor förändring? Inte direkt. Året har varit ett stillastående år då jag kämpat för att må bra så har inte flyttat, rest så mycket eller nåt.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Två stycken, min före detta kursare fick en liten  Alva och min kusin en liten Chelsea. Men året är inte slut en, kanske måste uppdatera om det kommer en till.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?  18 juli. Då jag insåg att den enda som tar hand om mitt mående är jag själv.

Dog någon som stod dig nära? Alldeles för många. Miste flera släktingar, en vän och nästan min mamma med. Usch, blir gråtfärdig bara jag tänker på det.

Vilka länder besökte du? England i februari. Det var allt.

Bästa köpet? Min bärsjal från Oscha. Älskar den och var superduperbra att ha när Ossian inte ville gå ute på hela hösten. Men jag har inga problem med det, barn ska få känna sig trygga.

Gjorde någonting dig riktigt glad? Att få åka till Umeå och träffa likasinnade på Powershift. Att min vän Emelie köpte en tågbiljett till mig så att jag kan åka och hälsa på henne. Och att mamma överlevde. Det sista nog mest av allt.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Träning, en stabil ekonomi. Vi har levt lite för mycket ur hand till mun i år. Nästa år ska det bli bättre!

Vad önskar du att du gjort mer?  Tränat, mediterat ännu mer. Önskar att jag spenderat ännu mer med mina vänner och familj också. Rest mer också.

Vad önskar du att du gjort mindre? Slösurfat i mobilen. Ätit mindre sött.

Favoritprogram på TV? Jag slängde ut min TV för 4 år sedan. Men det jag tittar på nätet  är Historieätarna, Orange is the new black och valfri gammal kostymdrama.

Bästa boken du läste i år? Jag läser enormt mycket. Men två böcker jag njöt av att läsa var Röde orm (aldrig läst den innan) och Where is Alaska?

Största musikaliska upptäckten? Syster Sol och Glesbygdn. Vidgat mina musikvyer lite

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Att jag fick ett jobb. Har ju varit eviga studenten fram tills nu.

Största framgång på det privata planet? Att jag för första gången kände att jag är den förälder jag vill vara. Det finns visserligen utrymme för förbättringar men på det stora hela klarar jag av att vara mamma.

Största misstaget? Att ha struntat i mina egna behov och sett bara till Ossian. Det gjorde jag första halvåret och det vart bara dåligt. För oss båda.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare. Men på slutet av året även mer harmonisk.

Vad spenderade du mest pengar på? Förutom hyran var det en halv ekokossa från en bondgård i närheten. Kött för hela året.

Något du önskade dig och fick? Ett harmoniskt inre och en bättre bärsjal.

Något du önskade dig och inte fick? En systemkamera. Alltså året började bra och jag hade sparat ihop ett par tusen, men sen kom våra ekonomiska problem. Då fick pengarna gå dit istället.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Firade med demonstration och hoppades på att patriarkatet kollapsade. Är en född 8 mars är en feminist.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mindre bekymmer. Men nu är min kvot av dåligheter uppfyllda. 2015 ska bli det bästa året i mitt liv.

Vad fick dig att må bra?  Musik, vänner,  mamma, djuren, Ossian, böcker, naturen, bröderna och alla som lyssnat när jag mått dåligt.

Vem saknade du? Alla de som dog.

De bästa nya människorna du träffade? De härliga människor jag träffade på Powershift

Mest stolt över? Att jag klarar av att vara mamma. Att jag kämpade mig ur ett dåligt mående.

Högsta önskan just nu? Sömn. Ett bra nyår. Att SD försvinner från jordens yta och att alla de tiggare som bor på gatorna får ett drägligt liv. Att asylboenden blir bättre sköta så att familjer som kommer hit mitt i vintern inte får gå omkring i alldeles för tunna kläder. Att vi får ett nytt klimatkontrakt och att våra utsläpp minskar med 100 %. Att tåget blir billigare så vi slipper åka med flyg till England och att ni alla som läser får ert bästa år ever!

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Mindre godis. Mer av allt annat.

2 comments

  1. Haha, åt det sista! Det passar mig med🙂
    Vilket år du haft! Det känns som det hänt så himla mycket! Mycket väldigt ledsamt men att det också kommit en del bra ur det till sist. Jag önskar dig verkligen ett fantastiskt 2015!
    Och tack tack tack för böckern!

    1. Ja, mycket ledsamt, då jag förlorade så många. Men det här året, då blir det revansch, året ska bli tusen gånger bättre än 2014. Jag är glad att du gillade böckerna.🙂

Leave a Reply

