Papperspyssel

20141208_101424

Vi håller ju på och rensar ut från plast och då har jag börjat återgå till min barndoms julpynt. Jag älskar att vika papper till olika färger och former och jag älskar att använda pappersskräp. Här kommer några små papperspyssel jag har gjort tillsammans med Ossian. Att hänga upp i gran och bli av med plastkulorna!

20141208_101439

Klassiska hjärtkorgar: Så enkla att göra. Så svåra att beskriva. Men här kommer ett försök. Vik två olikfärgade papper på mitten och klipp ut en halvt oval form. Jag gjorde en mall till detta. Klipp smala remsor i ovalen, inte hela vägen upp. Fläta försiktigt in de två halvorna i varandra, börja med de remsor som ska vara innerst, varannan i de olika färgerna. Om du lyckades fatta min beskrivning så kan du klistra dit ett pappershänge och sen upp i trädet.

20141208_102124

Smällkaramell: Något alla kan ha gjort på föris. Jag har gjort min utav tidningar och klistrat dit en söt fågel. Ta en toarulle och lägg den på mitten av tidningen. Rita en liten markering ungefär 2 cm från själva rullen.  Vik sidorna av tidningen till i 1 cm smala remsor fram till markeringen. Det ska se ut som en solfjäder. Klipp solfjädern i remsor. Rulla runt toarullen och klistra fast. Knyt ett snöre kring ändarna.20141208_101816

Pappersängel: Ta ett rektangulärt papper, jag använde A4 här men vilken storlek som helst funkar så länge det har formen av en rektangel. Vik till en solfjäder med ungeför 1 cm tjocka remsor,  glöm inte att vända på pappret mellan varje vikning. Klipp en kortare del och en längre. Jag valde 10 cm och 20 cm. Vik den långa delen på mitten och satt lite lim på toppen. Vik den kortare delen på mitten och sätt fast den. Snurra snöre runt för att bilda änglahuvud samt hänge och sprid sen försiktigt ut vingarna.

Du kan göra detta pyssel enkelt med barnen. Ossian kunde hjälpa till med viken.

Musikboll: En av mina favoriter. Du behöver en stor flörtkula (finns på hobbybutik), notpapper, lim och sax samt en liten nål med huvud och julkulehänge.  Det kan en köpa på hobbybutik eller så slaktar du en julkula du tröttnat på.

Klipp ut smala remsor av notpappret, 0.5 cm tyckte jag var lagom och klistra på flörtkulan. Den ska vara helt täckt. Klipp lite längre remsor och klistra bara på ändarna på toppen och botten av flörtkulan. Det ska bildas en liten båge, då har du gjort rätt. Ta en nål och gör två små hål där du vill ha hänget och tryck sedan dit den. Sätt sedan nålen i botten på kulan för att hålla fast remsorna ifall de lossnar. Även detta funkade med Ossian. I varje fall klistrabiten.

20141208_102015Tomteluva/Raketen: Klipp ut en halvcirkel och forma till en tratt. Vik papper till en solfjäder och klipp ut smala remsor. Klistra fast i luvan och sätt dit en snodd.

20141208_102241

Bokigelkott: Glöm julbocken, hos oss har vi en igelkott under granen (kallad kottkott av den yngsta i familjen). Allt du behöver är en bok du tröttnat på, typ Ivanhoe, en sax och tid. Klipp bort pärmen på boken och var noga med att behålla bindningen. Vik det ena hörnet in mot mitten på boken (alltså mot bindningen), detta bildar igelkottens rygg. Ta det hörn som bildats och vik in hela vägen mot mitten på pappret för att göra nos. Upprepa tills din igelkott är så fluffig du vill ha den. Sätt sedan dit tassar, ögon och nos. Kanske en rosett också om du vill.

Jag har gjort mycket mer då jag älskar papperskonst men dessa var de enklaste och finaste. Har ni några papperspyssel ni älskar att göra?

4 comments

Leave a Reply

