Att lyfta en kommentar

Nu ska jag göra något jag aldrig gjort förut och låta ett helt inlägg bli tillägnad åt en helt fantastisk kommentar jag fick av Magnus aka Kemikaliepappan. När jag skrev mitt förra inlägg hade jag en uppdämd ilska inom mig som faktiskt kanske sker en gång i halvåret eller så.  Men det är när jag känner mig så trött och medfaren på samhället i stort och att jag vet att omvärlden är full av osynliga farligheter för min son. Kunskap är inte alltid makt, det kan även vara ett lidande.  Men Kemikaliepappans kommentar tyckte jag satte ord på hur en ska tänka och jag tyckte det budskapet var för bra för att förloras i kommentarfältens töcken.  Läs och begrunda,  och hoppa sedan vidare till hans blogg och få lite mer redskap att giftminimera eran vardag.

“Hej Madeleine! Jag förstår hur du känner – det är en frustrerande känsla som kan uppstå när man tar del av diverse rapporter om ämnen som kan vara skadliga och att det finns en ovisshet kring vad en specifikt produkt innehåller. Marknaden är för dåligt reglerad, forskningen mäktar inte med takten av nya kemikalier som lanseras och konsumentskyddet är på tok för lågt. Och för mycket ansvar läggs på våra axlar att kolla upp saker istället för att det som tillåts säljas i butik är bättre granskat. Vi ser att när Kemikalieinspektionen gör sina stickprov så hittar man väldigt ofta produkter ute i butik vars innehåll bryter mot EU:s regler; regler som dessutom jag och många andra anser vara väldigt bristfälliga.

Anledningen till att jag föredrar att använda ordet “giftminimerad” (mitt egenkonstruerade begrepp som nu används i alltfler sammanhang) är att “giftfri” oftast inte är rättvisande. Även i de produkter som av olika aktörer kallas giftfria så kan det finnas ämnen som kan vara skadliga för människa och miljö. Men det vi kan göra är ändå att söka oss till de mest giftminimerade alternativen eftersom vi då förhoppningsvis åtminstone förmår begränsa exponeringen för potentiellt skadliga kemikalier.

MEN med detta sagt så – utifrån ditt inlägg – är mitt råd att du tar några steg tillbaka och ser över din situation. Det är angeläget att ett medvetet förhållningssätt med syftet att värna om såväl människa som miljö blir en bidragande kraft i vardagen, inte att det snarare tar ifrån dig energi och att du mår dåligt av det. Oro och stress kan också vara skadligt.

Fokusera på att du faktiskt gör mycket bra för dig och din familj. Du verkar ha valt vissa giftminimerade produkter, ni kanske äter en del ekologiskt, ni verkar tillbringa en del tid ute i naturen vilket jag anser vara bra och givande för barn på så många olika sätt. Tänk mindre på det som du inte har möjlighet att göra i dagsläget; vilket kan bero på ekonomi eller annat. Måla inte upp skräckscenarier för vad det skulle kunna innebära för ditt barn. Tänk steg för steg och att det som du faktiskt har gjort/gör bidrar till något väldigt bra för både människa och miljö.

När du läser en rapport om att ett visst företags produkter innehåller gifter trots att de sagt det motsatta så känns det rimligt att bli irriterad. Kanalisera det genom att skriva till företaget, skriva ett blogginlägg etc men gå sedan vidare. Jag blir irriterad över företags brister men premierar sedan de företag som agerar transparent och förklarar öppet hur de kommer att bättra sig. Och om vi konsumenter ligger på dem i samband med det så bidrar vi till att saker förändras och förbättras i samhället.

Jag har valt att försöka giftminimera så mycket som möjligt, speciellt när det gäller barn, men även jag gör diverse kompromisser. Samtidigt som jag tror på att det är bra att minska barns exponering så handlar det inte om någon akut risk och det kommer alltid att finnas en ovisshet kring olika saker. Precis som du nämner så kan man även ha tankar kring de giftminimerade produkter man köper. Men allt vi kan göra är att informera oss, ta beslut och sedan revidera besluten senare om ny kunskap framkommer. Jag har en Life Factory-flaska likt din och anser det vara ett bra val. Samtidigt som jag inte heller vet 100-procentigt hur det ligger till med silikonet i sugdelen så förefaller det ändå vara klart bättre än de flaskalternativ som finns i plast.

Vad gäller bambu-tallrikarna som finns på din bild så har vi använt de en del, men har nu gått över helt till rostfritt stål eftersom jag tycker att det är ett ännu bättre alternativ (dessutom mer slitstarkt och hållbart). Det är ett sådant exempel på att man kan revidera över tid allteftersom man lär sig mer om olika giftminimerade alternativ. Så jag tycker att du gör helt rätt i att ifrågasätta och att undra vad de giftminimerade alternativen innehåller – de behöver ju inte vara bra inom allt och det kommer löpande nya rapporter och forskningsrön, därav är ordet giftfritt ofta felvisande.

Så – min poäng med kommentaren är främst att det är viktigt att man både hittar ett medvetet förhållningssätt och känner glädje och lycka TROTS att jag såklart håller med om att samhällssituationen är allt annat är ok när det gäller hanteringen av kemikalier. Men kanalisera den frustrationen till ditt engagemang i Miljöpartiet, till din blogg eller liknande. Så att du trots samhällets och marknadens uppenbara brister kan njuta av tiden med ditt barn även om alla saker i er omgivning inte känns som de mest optimala.

Det är viktigast att man på ett övergripande plan tar olika steg för att begränsa exponeringen för exempelvis hormonstörande ämnen. Och det gör ju du – du är medveten och du tänker på vad ni konsumerar – och det kan du känna dig väldigt nöjd med.🙂 Tänk bort ifrån de enskilda saker som du helst skulle vilja byta ut nu men inte kan. Hitta istället en balans där du över tid kan ta nya medvetna beslut på ett sätt som fungerar för ekonomin och som görs inom ramen för en välmående vardag.🙂

Hälsningar,

Magnus, Kemikaliepappan

kemikaliepappan.com

Leave a Reply

