Med korv och varm choklad vid sjön

I helgen var vi ute på utflykt igen, det har blivit något av en helgtradition, för mig och Ossian. Adam är inte en skogsmulle som resten av familjen, så vi passar på att ge oss ut på lördagar då Adam ändå spelar spel med sina vänner. I lördags begav vi oss ut till en av de många sjöar som finns inom promenadavstånd från vårt hem, med ett snabbt stopp vid affären för att köpa ekokorv och senap, och ytterligare ett stopp vid second hand-affären för att köpa på mig en ny-gammal termos. Jag hade bestämt mig för varm choklad och trodde jag hade en termos hemma, men tydligen har det gått samma väg som min pajform och sovsäck, uppäten i en låda uppe på vinden sen vi flyttade. Men det blev ganska lyckat ändå, och vi kom iväg till sjön.

Väl där var allt så himla idylliskt lugnt och kaosartat som jag minns att min barndoms utflykter var. Jag täljde grillpinne, lärde Ossian att trä på korven och kämpade med att få fyr på fuktig ved. Tufft var det, men jag hade med mig braständare och jag tror nog det inte hade blivit någon eld utan dem. Tips alltså att ta med istället för giftig tändvätska!

Både jag, Ossian och vovven hade en härlig stund, med grillkorv, choklad och mys. Trots fuktig ved och kaos. Jag hoppas jag lyckas ge min lilla pojk sådana fina minnen jag själv har med mig sen barn. Kärleken och lugnet i skogen, och att bara vara tillsammans, utan telefoner, internet och moderna distraktioner.

Bloggen blir lidande just nu, då min hemmadator är sönder (moderkortsproblem är lika med en dödsdom) men jag finns på instagram med! Whitemaskgirl heter jag där, precis som här. Om ni hittar en bild på mig som äter en jätteglass, då har ni hittat rätt!

Leave a Reply

