Brevskrivandets lov

 

Jag har börjat skriva brev igen. Det började jag med för ungefär ett år sedan och nu har jag redan tre härliga brevvänner. Eller två, då döden tog en för några dagar sedan. Jag känner att det både är sorgligt, men livets gång samtidigt. Även om det kan räcka med död nu för i år. Och alla, även min brevvän fattas mig.

Men nu var det inte döden och sorgen jag ville skriva om. Utan om breven, om läsningen. Och om glädjen över att få skriva, långsamt, för hand och verkligen tänka efter, känna efter kring varje ord. Det är mediativt, omtänksamt och lugnt. Och tidskrävande, jag säger inget annat. Men tid, vad är tid till för om inte att lägga på de saker man tycker om att göra? Och jag, jag gillar ju att skriva. Till en flicka i Domnikanska Republiken, till en gammal dam i England och till en annan brevskrivande svenska. De som får emotta mina handskrivna alster, de lägger verkligen tid och kraft på att svara. Fast en hade demens, en annan har knappt lärt sig att skriva och den tredje är mitt uppe i livet, så får jag verkligen svar. Och det om något är alldeles fantastiskt.

Nu har jag bredvid mig tre brev, som ska postas och skickas till sina mottagare i olika länder. Jag vet att jag kommer få två svar.

20141023_103027

2 comments

  1. Brev är bland det vackraste jag vet. Att hålla ett papper fyllt med någon annans ord och tankar på. Det är så levande att ha ett brev ifrån någon och det blir så personligt. Jag värdesätter det enormt högt om någon tar sig tid och skriver till mig o jag älskar att det ger mig möjlighet att skriva tillbaka. Brev är så oändligt mycket mer o bättre än mail och sms.

Leave a Reply

