Att ta bakningen som den kommer

Fick en kommentar för en tid sedan av Eva som driver bloggen Slowfamiljen om bakning med barn och hur hon gärna skulle vilja baka med sina barn men tycker det blir jobbigt. Jag har tänkt mycket på det den senaste tiden, på hur jag bakar med Ossian och hur jag känner kring det. Jag tänkte dela med mig av mina tankar kring att baka med barn, hur jag gör hemma. Det kanske kan bli inspiration för någon som själva vill baka med sina barn.

Det absolut första som ni ska veta är att jag visst blir irriterad på Ossian ibland, med allt kladd och stök och mjöl över hela köket. Men även fast det händer, så vill jag att han ska lära sig värdet av bra matlagning. Vi är en familj som bor i köket, och lagar mat och pratar recept mest hela tiden, och då är det fullkomligt naturligt att Ossian vill hjälpa till. Han ser oss göra det hela tiden. Och jag tror att barn visar det de vill lära sig, när de är redo, och då är det min uppgift att vara hans vägvisare. Och få bita mig i tungan när allt blir fel. Eller stökigt. Jag kände att det blev allra enklast för mig att hålla irritationen borta genom att tänka om. När jag och Ossian bakar tillsammans, då förväntar jag inte mig en färdig fin kaka som passar på konditori. Utan jag förväntar mig stök, kladd och en glad pojke. Lite som att ha ett barn som målar med färg och penslar, fast med smet, visp och skål istället. Vill jag ha en kaka, eller surdegsbröd eller vad som gör jag det oftast när han sover, eller leker. Så när jag bakar med Ossian, är det processen som är resultatet, själva syftet.

Sen så hjälper det att jag är mätt, har sovit gott och är på bra humör. Är jag inte det, ja då ska man snarare gosa på soffan än baka en kaka.

Hoppas min tankegång var tydlig och till någon hjälp!

Leave a Reply

