Baka med barn

En bild säger mer än tusen ord. Ossian har på senaste tiden velat hjälpa till mer och mer med matlagningen och rör om i grytor, häller upp vätskor och skär grönsaker med en trubbig smörkniv, även fast det mesta går ner i hans lilla mage. Något vi gör ofta nu är kladdkaka, och den är så enkel att baka ihop, då han gärnarör ihop smeten både länge och väl. Det allra roligaste måste nog ändock vara att få knäcka äggen, han skrattar varje gång glatt när han får upp ett. Lite äggskal hamnar i smeten och jag har mer än en gång fått tvätta både han och mig, men vad gör väl det när vi har så roligt tillsammans. Jag använder alltid honung i mina kladdkakor men just denna kladdkaka sötade vi med banan, Ossians idé det. Han slängde helt sonika ner en banan i smeten, och jag mosade den. Min bananälskade lilla son tyckte att denna smet nog var det bästa hittils. Jag är inte riktigt lika förtjust i banan, men om du gillar chokladkladdig bananbröd rekommenderar jag detta! Jag utgick från detta recept men använde hasselnötsmjöl och potatismjöl istället. Och banan var ju sötningen som sagt. Ombyte förnöjer heter det och just kladdkaka är ganska tacksamt att experimentera med.

3 comments

  1. Jag önskar verkligen att gillade att baka med barnen. Jag gillar verkligen iden med det. Men det slutar alltid med att jag blir irriterad och allra helst vill skicka ut dem ur köket.

    1. Så blev jag med innan. Men nu tänker jag inte på att få något resultat (då bakar jag hellre på kvällen när Ossian sover) utan det är att lära mitt barn och ha kul på vägen. Kladd och stök tänker jag är en del av läroprocessen.

  2. Mysigt att baka med barnen! Har man tid och tålamod så är det en härlig aktivitet… men tålamod som sagt är viktigt för i alla fall här så blir det lätt en massa klegg typ överallt och man får ägna en timme åt att städa köket efteråt, hahaha. Men som sagt, det är kul och mysigt.

Leave a Reply

