Ett superbt rengöringsmedel

Tips! Tips! Tips! Några av de bloggare jag läser har tipsat om detta rengöringsmedel innan (bland annat Annie), och jag har även hittat detsamma på No’poo-gruppen på Facebook. Eftersom flera tipsade om det, beslöt jag mig för att testa själv. Jag använder alltid 24 % ättiksprit så du måste späda ut det till hälften för att få 12 %. Anledningen till varför jag använder 24% är att då slipper jag transportera en massa vatten i onödan, det är i en mindre flaska och för mig känns det som att det räcker längre, då jag inte behöver ta lika mycket.

Så, recepet på citrusrengöring är superenkelt:
1 del 24% ättiksprit
1 del vatten
Skal från ett gäng apelsiner/citroner/dylikt. Ta så mycket som får plats i din burk.

Tryck ner apelsinskalen i en burk. Häll på ättikslösningen, och förslut burken. Vänta två veckor och sen är det färdigt att användas.

Jag tyckte det blev riktigt bra. Badrummet blev rent vartfall, så nu har jag en andra laddning väntande i skafferiet.

Uppdatering: Andrea sa så här om detta i en kommentar: Jag har ju oxå gjort detta rengöringsmedel och jag är väldigt nöjd! Det blir jätterent och fint. Hennes recension kan ni läsa om här!

6 comments

  1. Å du behöver ingen form, det går bra att frysa in i små skålar också! Vi fick smet över och med den gjorde vi så istället. Om man rör om då och då under infrysningen blir det ännu bättre men man måste inte.🙂

    Ska testa det här rengöringsmedlet, jag har en massa apelsinskal i frysen eftersom jag inte kunde förmå mig själv att slänga prima ekologiska apelsinskal….

    Appropå isolering, mina föräldrars hus är isolerat med mossa!😀

Leave a Reply

