Något många husägare glömmer

Det är nog många som går i hustankar, och jag är en av dem. Jag minns när jag var liten, min mamma sa alltid till mig att jag nog kommer bli villaägare en vacker dag. Och det stämmer nog, jag drömmer om ett vackert falusvart trähus från tiden innan 1940. Det behöver inte vara stort, men något att kalla mitt eget, det vill jag ha. Anledningen till det bestämda årtalet är att efter 1940 började man bygga in gifter och dylikt i husväggarna, och använde ohållbara material. Det är därför en 60-talsvilla kan se ut som en rivningskåk, medan ett hus från 1800-talet har åldrats med värdighet.

Isolering är dock ett problem i många äldre hus. Dragigt värre kan det vara i de gamla kåkarna, och säkert behövs en hel del isolering. Jag funderar mycket kring byggfysiken och vill gärna ha ett mer miljövänlig och kemikaliefri isolering, något som ofta glöms bort i såkallade passivhus! Cremab som jag skriver inlägget tillsammans med, är ett av de företag som faktiskt erbjuder båda sakerna, med exempelvis cellulosaisolering. Jag är väldigt optimistisk till att det finns, och att tidningar som Kloka Hem lyfter diffusionsöppna isoleringar som ett alternativ till både den konventionella, och den som används i passivhus. Det behövs, speciellt i en tid då det ser ut som att vi bygger bort ett problem (klimathotet) och bygger till ett annat (en giftigare vardag).

Leave a Reply

