Behovet av att göra på sitt sätt

Nu i nattens mörka timma, då jag inte kan sova, funderar jag på varför människor i min omgivning känner ett behov av att jag skulle behöva saker och ting som som jag inte känner ett behov av. Okej, det där lät helflummigt, men låt mig förklara. Jag äger ingen TV, ingen mikro, ingen elvisp, har en barnvagn som knappt används, har tre par skor, gillar sköna underkläder med hög midja och bär bara klänning (alternativt kjol och tröja). Ganska naturliga saker för mig, jag gillar bekvämlighet och för mig är det bekvämt att inte inneha ett par byxor, en mikro eller bära Ossian i en bärsjal. Ändå får jag ofta höra såkallade “välmenande kommentarer” som egentligen inte alls är välmenade utan bara sårande och i längden ganska elaka. Jag har blivit kallad allt från extremist till fascist utifrån mina val att leva och jag har länge känt att jag inte har orken att stå upp för mina egna val. Men varje gång jag motvilligt testat någon annans sätt har jag svikit mig själv och min filosofi kring hur jag vill leva livet. Det har gjort mig olycklig och arg, vilket är helt fel. Jag tror inte att de människor runt omkring mig egentligen menar något illa, utan vill bara mig väl, men att aldrig få stöd för det man känner och alltid få höra att jag måste ha en TV för Ossians skull (exempelvis) gör att jag öppnar mig mindre för dem, säger mindre om hur jag känner och döljer mer. Jag tror att alla människor har ett behov att göra saker på sina egna sätt, och bara för att en lösning passar i en familj, betyder det inte att det passar hos en annan. Om vi omfamnar istället människors sätt att hantera saker och ting annorlunda, ja då kanske vi kan lära oss mer? Utan sårade känslor hos den ena parten och känslan av ignorans hos den andra.

PS. Det är ju för tusan bara prylar.

9 comments

  1. Det är just det jag gillar med dig. Att du går din egen väg. Jag kanske inte alltid håller med men du är asgrym som alltid gör som du själv vill🙂

  2. Jeg læser i den danske forfatter Majbritte Ulrikkeholm ; Gudindens genkomst og hun skriver ; “At blive i sin sandhed. Prøv i en periode at afstå fra at forklare og forsvare dig. Hvis du har taget en beslutning, så bliv i din sandhed, selvom du bliver presset. Bare gør det, du gør, fordi det føles sandt, og hvis du bliver afkrævet en forklaring, kan du prøve helt enkelt at svare, at du gør, hvad du gør, fordi det føles sandt”. Citat slut.
    Jeg synes det er vildt kloge ord ! Måske du kan bruge dem🙂

  3. Hittade till din blogg idag och tycker verkligen att den är väldigt ärlig och fin! Kände direkt igen mig i detta inlägg. Jag lever i och för sig en annan livsstil men en som ofta också anses vara “annorlunda” och av någon anledning tycker många i min omgivning att det ger de rätten att försöka “rätta till mig”.

    Jag tycker personligen att det inte alls är särskilt bra uppförande att lägga sig i andras liv på det sättet, sådant som man faktiskt inte har med att göra. Dessutom är det sårande. Det bästa man kan göra är att inte göra likadant och att inte försöka bry sig, även om det är svårt.

    Ibland tycker jag tyvärr att samhället börjar gå i riktningen mot att man tittar på alla andra, men aldrig på sig själv.. Vad man själv gjort idag och reflekterar över det exempelvis.
    Jag brukar försöka påminna mig själv att när någon pratar om någon annan, säger det mer om den som pratar än den det sägs något om..

  4. Ash, lev som du vill. Kommentarer kommer du nog inte undan och antaligen vill dom flesta dig bara väl =). Däremot tycker jag inte du ska låta det fastna på dig, bara du vet hur du ska leva ditt liv. Om ditt barn i framtiden vill ha tv så kommer han låta dig veta det, då är det hans val =)

  5. Din Ossian kommer att bli en så mycket lyckligare människa genom att han får lära sig redan från början med att materiella ting inte har så stor betydelse. Han kommer dessutom bli mer kreativ (tror jag iaf! :)) genom att inte sitta hela dagarna framför en surfplatta/tv/smartphone, utan han får istället använda sin fantasi, pröva på och jobba med sin motorik betydligt mer än vad andra barn som ist sitter framför dessa apparater.

    1. Tror du det? Åh jag hoppas på det. Vill verkligen att han ska få utveckla sig till sin fulla potential och uppskatta de saker i livet som verkligen betyder något.

  6. Jag känner också igen mig i det där. Människor pådyvlar gärna sina egna sanningar på andra. Men det säger egentligen mer om dem än det säger om dig! Och att folk orkar engagera sig? Tänk om de kunde ägna lite tid till att syna sig själv istället haha. Följ ditt hjärta. Alltid.

Leave a Reply

