Rabarbertider!

Det är äntligen rababertider! Äntligen! Jag älskar rabarber, faktiskt  började hela min odlingsbana med en stackars liten rababerplanta som hade blivit helt söndermosad av en hagelskur och sen kasserad. Jag såg den när jag passerade grannens kompost och frågade om jag fick den, och det fick jag! Och lyckades få liv i den igen. Året därefter delade jag den och fick två plantor, mina stoltheter. Sen ärvde jag en massa kryddväxter, fick jordgubbsplantor av svärmor och en annan granne och helt plötsligt hade jag ett trädgårdsland på tio kvadratmeter. I år blir det ju det tiodubbla, men mitt första lilla trädgårdsland är fortfarande min stora glädje när jag tänker på det. Blir faktiskt lite tårögd.

Men, om ni har en rabarberplanta vet ni ju att det blir en väldigt massa rabarber. Och såhär när det bara är soligt ute mest hela tiden kan man göra rabarberlemonad och rabarberglass. Här kommer receptet på en god mjölkfri rabarberglass, men vill man nödvändigtvis ha grädde, ja då byter man ut kokosmjölken mot grädde. Jag gjorde så, fast tvärtom så tror nog båda alternativen funkar. Rabarberlemonaden kommer upp när jag har gjort den, måste plocka hem mera rabarber först.

Fö 8 portioner:

400 gram rabarber

1 vaniljstång

4 dl socker alt 1 1/2 dl honung (jag tog honung, men om du vill ha socker rekommenderar jag rårörsocker).

1 msk citronjuice

6 äggulor

6 dl kokosmjölk (den tjocka delen) eller vispgrädde

Färska jordgubbar om du hittar eller har egna, annas har Polarica goda frusna.

Skala och skär rabarben i cm-stora bitar. Skär ett snitt i vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Lägg rabarber, vaniljstång, rön och hälften av sockret/honungen i en kastrull och koka den på medelhög värmen i ca 15 minuter. När det blivit en fast kompott, då är den klar. Glöm inte att röra om då och då. Ta bort från värmen, och ta bort vaniljstången. Tillsätt citronjuicen. Låt svalna. Under tiden kan du klä en avlång 1 1/2 litersform med plastfolie. Vispa ägggulorna med resten av sötningen fluffigt med elvisp. Vispa grädden fast (om du har kokosmjölk behövs inte detta, ta bara den tjocka delen av kokosmjölken). Blanda försiktigt kompott med äggsmet. Rör sedan ner grädden/kokosmjölken. Häll smeten i formen och täck. In i frysen 8 timmar och ta ut 10 minuter innan servering. Jag garnerade med frysta jordgubbar och rabarberskal som ni kan se.

Ps. Äggvitorna kan användas till mycket, många tänker maräng men äggvitor kan man slänga ner i gratänger, göra kokostoppar, white omelett, chokladsufflé (enkelt: Smält ca 50gr mörk choklad, vispa äggvitorna (4-5 st), vispa i chokladen och grädda i ugn (175 grader, ca 20 min).) Finns en hel del. 

 

Leave a Reply

