Ibland måste man bara lämna disken och gå..

Det var en stor hög med disk efter både frukost och lunch som jag hade beslutat mig för att ta itu med, förra fredagen. Hela dagen hade varit en sådan där dag då allt man skjutit upp och som ansamlats i stora högar skulle struktueras upp och bli lite mindre kaos. Men det kan bli för mycket även av struktur, det tyckte min lilla Ossian. Han kom till mig med sina nya fina gröna skor, där jag stod nerhukad över diskberget och ville få hjälp att ha dem på. Jag hjälpte honom och sen vände jag mig tillbaka till disken, då han ofta har på sig skor, även inomhus. Men han gick ut i hallen, och hämtade mina skor, och bad mig sätta på mig dem, och då förstod jag. Han ville att vi skulle gå ut, och lämna disk och tråkigheter hemmavid.

Snabbt drog jag av mig diskhandskarna och snörde på mig skorna, kopplade hunden och nerför spiraltrappan och ut i det vackra vårvädret. Plockade maskrosor, tumlade runt i gräset och bara njöt av den klorofyllrika grönskan som bredde ut sig framför oss. Jag berättade om alla växter vi såg, om daggkåpor och om tusenskönor, om nyckelpigor som landar på ens axel och om att hundar, eller åtminstone våran hund är en soldyrkare av kaliber. Han i sin tur höll en lång monolog om två stenar som han med glädje bankade ihop med varandra. I flera timmar var vi ute, indränkta med solkräm och med solhattar på, tills kvällen kom och vi både var hungriga. Då gick vi, mamma, barn och hund, tillbaka och åt kyckling med hummus. Sen läste vi en bok, som alltid en med tema zoo, tandborstning, kvällsgos och sen somnade han i min famn. Och där och då insåg jag, att ibland är lite kaos i hemmet bättre än en ordnad tillvaro. Man kan vinna något så mycket större ändå.

Disken, den gjorde jag dagen därpå.

2 comments

  1. Ja ibland måste man verkligen koppla bort och unna sig lite annat, speciellt när man har barn🙂

    SV: Ja det var verkligen skoj på Vintagemässan, träffade massa trevligt folk🙂 Jadu den helgen var det ju Vintagemässan som sagt och efter det Rockabilly Shackedown i stan, på söndagen minns jag inte riktigt vad jag gjorde, förmodeligen var jag med killen & grillade🙂 Blev Vintagebloppisen lyckad då?

  2. Det låter underbart. Ibland måste man bara lämna disken!
    Och rabarber! Det vill jag ha i trädgårdslandet!
    Och jag håller helt med dig om de stirra bloggarna sim ska skippa vara förebilder.
    Och tårtan såg god ut!
    Och längre hann jag inte läsa nu🙂

Leave a Reply

