Fördelen med att ha en liten blogg

Vet inte vad som hände igår, när jag var upptagen med att sitta i gröngräset med min son och sen springa Vårruset, men många av de bloggar jag läser skrev om påhopp och dylikt för att de inte är “perfekta” och håller sig till en idealiserad och faktiskt ganska skev kvinnosyn (här, här, här, här, här, här, här och här kan man läsa mer om detta…). Även när dessa bloggare säger ifrån, finns det ändå människor som fortsätter att säga “att ja, du får tycka så, men du får skylla dig själv som har en stor blogg” osv i alla möjliga och omöjliga former i kommentarsfälten. Jag tänker oförställt på det uppmärksammade näthatet mot kvinnor, mot den väldigt ensidiga kritiken mot Maud Olofsson i Noun-affären och hur allt vad kvinnor gör som inte är perfekt och som syns utåt, måste tryckas ner till fotknölarna och sen gnuggas ett par gånger i marken för att man riktigt ska förstå hur värdelös man egentligen är. Kvinnor ska känna sig värdelösa, även fast de är sjukt framgångsrika, pumpar ut sig böcker, gör tv-program, radio, skriver sina bloggar, fotar, stylar, inreder samtidigt som de nattar barn och lagar mat. Det värsta är att det inte är män som trycker ner dessa kvinnor, utan det är andra kvinnor. Kvinnor som sitter i samma sits, för att de också är kvinnor. Genom att lägga på dessa storbloggare en förebildsroll kan man för sig själv legitimera varje gång den bloggaren gör ett övertramp. “Du följer inte den bild jag målat upp av dig, fan du är så elak”. Typ så. Alltså, dessa kommentarer måste få ett stopp, vill du skriva något, skriv något snällt! Håller du inte med, skriv något konstruktivt! Vill du bara vara en elak jävel, håll tyst.

Idag är jag glad över att jag har en liten pyttblogg, där de som läser främst består av typ mamma. Puss, jag älskar er för att ni är snälla, även fast ni inte håller med mig!

4 comments

  1. Jag håller med dig! Och jag kan verkligen inte förstå dom som läser andras bloggar och sedan kommenterar dessa bloggar med en massa negativt och att dom typ inte gillar bloggen osv. Alltså, sluta läs bloggen då! Jag förstår bara inte, hur svårt ska det vara! Gillar man inte en blogg, då slutar man att läsa/följa den. Det är ingen som tvingar en att läsa bloggar man inte gillar.

    Jag tycker du har en intressant blogg, så sluta inte skriva!🙂

  2. HEJ!
    Jag har en liten blogg som jag ibland kallar “Sveriges största Dalslandsblogg”.
    Just vad beträffar elaka kommentarer är det allt som oftast man ska fundera på sin närmsta omgivning. De som hackar på mig allra värst är min fd mans älskarinna, fd svägerska, svåger, fd vänner och även en del vänner ur yttre skiktet och fd arb kollegor.
    Någon förebild är stört omöjligt att vara. MEN kanske bidrar vi småbloggare med en och annan klok åsikt, nåt saftigt tips, INSPIRATION eller glädjeförmedling.
    Stor kram fr sö Dalsland.

Leave a Reply

