Raw halloncheesecake

Varit alldeles för mycket politik på sistone och inte så mycket annat. Och sånt är ju tråkigt, politik är faktiskt inte allt här i världen! Jag tror defintivt att man kan förändra med politik, men genom att träffas över en bit mat, vid köksbordet och ha ett härligt samtal tror jag man kan förändra så mycket mer. Ett väl beprövat knep som fungerar väl i min familj, tex när jag pratar politik med min bror Alex. Åh vad vad vi kan bli osams, vi bråkar nästan jämnt, om allt,  men han gillar mina bakverk så vi kommer överrens ändå. Det är bakverket är inte mitt recept (hittade här, men klistrade även in nedan), men fantastisk god är den ändå, och jag tycker den känns lite nyttigare med honung än med en sockerstinn kaka. 

Botten:
1,8 dl nötter (jag tog 1 dl pistage och en knapp dl mandlar)
0,6 dl dadlar (5-6 stycken)
1 liten nypa havssalt

Fyllning:
3 dl cashewnötter
0,9 dl citronjuice
0,9 dl agavesirap eller honung
0,9 dl kokosolja
1/2 msk vaniljpulver
(+en skvätt vatten om det behövs för att mixa)

Topping:
100g hallon
1 msk chiafrön

Gör såhär:
1. Släng nötter, salt och dadlar i en mixer. Blanda nötter och dadlar tills du har en någorlunda jämn “gegga” (man får stoppa mixern då och då och peta ner från kanterna. Lite nöt-krisp vill man gärna ha kvar, så “övermixa” inte)
2. Fördela nöt- och dadelblandningen i botten av 8 silikonformar (jag använde en springform i järn, är inte förtjust i silikon. Men varje gör som varje vill).
3. Släng alla ingredienser till cheesecake-fyllningen i mixern och blanda väl. Ha i vatten om det behövs (försök att ha i så lite vatten som möjligt.) Häll blandningen ovanpå bottnen i formarna (eller formen).
4. Placera i frysen för en timme eller så.
5. Mixa hallonen till en puré med en stavmixer. Häll i chiafröna och låt stå i 5-10 minuter. Häll sedan toppingen över kakorna (/kakan) som nu varit i frysen 1 timme. Ställ tillbaks i frysen och förvara dem där. Plocka fram en kvart före servering så de får mjukna lite, strö över hackade pistagenötter och NJUT.

 

PS, jag älskar hallon. Alltså, det finns inget bättre än hallon, punkt! Skrev en liten kärleksförklaring på Hildas Hem om varför hallon är  världens bästa plantaHallon är i mina ögon den vackraste plantan som finns och som ger de allra godaste bären och om jag var tvungen att välja en sak att äta för resten av mitt liv skulle det bli hallon. Hallon är ett riktigt superbär som innehåller enorma mängder ellaginsyra som i forskning visat sig vara cancerhämmande. Hallon är också fiberrika, innehåller c-vitamin, folsyra, järn, kalcium och kalium. Det är också lindrande mot menstruationssmärtor, samt är avgiftande och slemlösande. Som kvinna är nog hallonet det perfekta bäret, och det bästa sättet att avnjuta det på är att äta det solvarma bären direkt från busken. Men nu kan man ju inte stå i hallonbuskar i tid och otid, och då behöver man ju några fler recept. Ett är att göra raw hallon cheesecake (som ovan) och till det kan man ha ett te gjort på hallonblad samt små torkade hallon i. Blir rosa om jag inte minns fel, och rosa te är alltid roligt att dricka. Teet är också utmärkt om man är gravid, då det minskar på förlossningssmärtor enligt folkmedicinen. 

2 comments

Leave a Reply

