Att rösta är inte bara en demokratiskt rättighet

 

Jag tänker mycket på EU-valet just nu. Eller jag tänker mycket på alla val. Jag blev uppfostrad till att anse att röstning inte bara är en demokratisk rättighet, utan även en demokratisk skyldighet. Man röstar, även om man inte håller med nåt parti, då röstar man blankt. Och vill man förändra något, ja då får man ge sig in i politiken själv. Politik är nog det samtalsämne min familj diskuterar mest och vi har otroligt hetsiga diskussioner om det.

Anledningen till att jag vill påminna om EU-valet är för att det är så viktigt. Nästan viktigare än riksdagsvalet då det som bestäms i EU måste riksdagen ta upp. Det påverkar alltså oss svenskar med! . Jag är nog ganska EU-kritisk, och tycker det är en apdålig idé med EU-armé, EU-FBI och så vidare, men jag gillar idéen med öppna gränser. Det är skönt att vi kan resa i Europa, bo vart vi vill i Europa, utan att några tvingar oss någon annanstans. Jag önskar dock att EU’s yttre gränser också var öppna, för att minska lidandet som sker där.  En annan superduperviktig sak är ju miljön och där har Naturskyddsföreningen gjort en bra kartläggning på våra EU-parlamentariker. Skönt att nån har gjort arbetet åt en!

mpeu

Det märks att det är supervalår, det hålls så många debatter och föreläsningar och jag vet inte vad att jag vill klona mig själv till tre tills valet är över och F!, V och MP sitter i en koalitionsregering medan Moderaterna och Sossarna leker vidare i sandlådan. Ja, då vet ni min dröm jag har, men om det blir verklighet är ju en annan sak. Igår till exempel höll både Naturskyddsföreningen miljödebatt och SFS (Sveriges Förenade Studentkårer) hade årets viktigaste debatt för högskolan, på samma tid. Argh, ville så gärna gå på båda två. Men valde Naturskyddsföreningen då jag gärna ville se min vän Deniz in action.  Samt ställa lite jobbiga miljöfrågor till politikerna.

En annan sak är alla föreläsningar jag och Sofia (ordförande för GS i Östergötland) anordnar. Riks skriver stup i kvarten och frågar om vi vill ha X riksdagsledamot/eu-parlamentariker/debattör/annan viktig person för att prata med studenter om viktiga saker. Åsa Romson bland annat kommer till Norrköping nu på måndag och jag ringer runt hela ti’n och fixar med allt i bakgrunden. Men bor du i Norrköpingstrakten och vill se vårt språkrör tala ska du vara i Kåkenhus (vid Skvallertorget) sal K4, klockan 12.oo på måndag. Fick just veta att Maria Ferm nog kommer senare i maj…hmm, tror jag ska gå till kolonin imorgon och lämna mobilen hemma.

 

Leave a Reply

