Vintagebloppisen

Mitt i söndagsnatten, efter ha suttit på McDonalds för första gången på flera år och insett hur malplacerad jag var där, tog jag bussen till Stockholm. Efter en frukost bestående av sallad och älgbiffar jag fått av en socialdemokrat promenaderade jag genom den soliga staden fram till Kristinehovs Malmgård. Det var nämligen så att där vankades Vintagebloppis och lilla jag var volontär tillsammans med elva andra härliga människor.

Upptäckte förresten på vägen infångade blommor bakom galler. Tyckte det var något poetiskt över den bilden så jag fotade det med mobilen.

Väl framme var det snabba ryck som gällde då rummen skulle ställas iordning, och skulle packas upp. Jag passade dock på att ta några bilder på Malmgården, då det var ganska vackert där. Helt fantastiska lokaler!

Och efter att allt blev iordningställt, det var faktiskt inte så svårt, nästan som att rodda en bar, fast med kläder då. Då kom köerna..flera hundra meter lång. Och det gjorde mig så glad då hela bloppisen hade två goda syften, att hjälpa miljön genom att sälja om igen gamla kläder, och att en del av inträdet gick till organisationen Kvinna till Kvinna.

Oskarp dröm, men det är något med tyll som får mitt hjärta att gråta en skvätt. Så sablans vackert. Köpte faktiskt en tyllklänning där, har redan använt den två gånger så den kommer nog få vara med ofta. Spets är förresten också otroligt vackert, min bröllopsklänning var en spetsdröm…och otroligt tung.

Och sen blev det mat i form av linssoppa med aubergine. Gott var det. Ni kanske märkte att jag inte tog så många bilder på människor..jo jag kände att jag gjorde intrång då, och det ville jag ju inte. Men alla människor jag träffade var härliga och en sa till och med att de hade kikat in på min blogg. Seriöst, jag blev helt paff, det är 30 människor som läser denna blogg och 20 av dem är mina släktingar och vänner. Förvånad var bara förnamnet.

Avslutar det hela med en bild på höns istället som kom ut efter att bloppisen var över. Tyckte kycklingarna var så gulliga. Härlig dag var det och jag insåg att alla event har ungefär samma struktur, det är bara vad man ska erbjuda som skiljer sig åt. Och en annan sak, jag kände mig kanske malplacerad på Donken, men hemma det känner jag mig på Malmgården. Det tyckte jag var ganska fint.

Ps. Ni missar väl inte feminstiskt samtal idag på Kulturhuset i Norrköping klocka 19.oo. Jag ska dit med partiet, häng på ni med!

One comment

  1. Vad härligt, synd att jag missade bloppisen, det hade varit roligt att få säga hej🙂 Jag bodde för längesen på Högalidsgatan och då hörde jag tuppen gala från Kristinehovs malmgård och tänkte att jag vill ha höns en vacker dag. Och nu har jag det. Tack för dina kommentarer, jag blir alltid så glad. Jag svarade dig hos mig idag🙂 Kram!

Leave a Reply

