Mera Pride, mindre Putin (och alla andra som förbjuder kärlek)

Jag vet inte vad som hände, men under Pride-festivalen i Norrköping blev alla de bilder jag tog bra. Jag var ju där på lördagen också, först på dan med Ossian och sen själv igen på natten. Jag lyssnade på Sossarnas prat om HBTQ-frågor bland annat, pärlade fina armband och lekte med Ossian vid Kulturhuset. Jag tycker alla sådana här Pridesaker är otroligt viktiga, speciellt när länder som Ryssland återinför att alternativa sexualiteter är olagliga. Alltså, att kärlek är olagligt, det är om något ganska sjukt. Vad mer för idiotiskt ska man göra där, beskatta luften folk andas? Men å andra sidan är jag inte förvånad med tanke på Putin…en mer maktgalen tjomme får man leta efter idag.

Det är åtminstone bra att här hemma i Sverige är vi inte rädda för att prata om det.  Flera partier tog upp HBTQ-frågan under Pride, och jag valde att lyssna på Sossarnas samtal om HBTQ. Intressant samtal de hade, men jag tyckte det var tråkigt att de ansåg att det var viktigast att få in HBTQ-frågan i jobben, och att man ska utbilda människor om HBTQ. Utbildning har nog de flesta faktiskt idag, flertalet offentliga personer är öppet homosexuella och folk får nu gifta sig med vem de vill! Jag tror utbildning är viktigt, men ännu viktigare är att normalisera homo-bi och transsexualitet. Att visa att “Visst, vi finns också” och inte bara dölja undan det. Men, som allting annat, finns det ju haken att folk är rädda för att bli påhoppade, och det kan jag förstå. Så jag tycker att man bör istället erbjuda stöd till HBTQ-personer och som myndighet istället för att skriva typ “Man/Fru” på blanketter att man istället skriver partner eller något likande. Men också att man med öppet sinne reagerar inför olikheter.

Leave a Reply

