Att älska och få älska

Norrköping Pride gick av stapeln idag med buller och regnbågsfärger. Självklart var vi där, för att hylla allas rätt till att få älska, med vem de vill utan något hot eller lidande. Jag har rört mig i den världen mycket, och fått höra så hemska historier, men även vackra berättelser om kärlek. Som den gången då…

En av mina tonårsvänner berättade att hans föräldrar skulle skilja sig för att hans pappa var gay. Enligt min vän visste hans mamma om att pappan var homosexuell redan när de gifte sig, men höll ändå ihop för de ville ha barn. 4 barn senare tog pappan steget och levde ut det han egentligen var, en man som älskade andra män. 

Eller som den gången då…

När det var Pride i min gamla hemstad Eskilstuna för snart 10 år sedan. Ett event så fullt av kärlek, jag minns fortfarande två unga pojkar som var där, kramandes om varandra och grät tillsammans. Bara grät, med leenden i deras tårfyllda ansikten.

En annan Pride, i samma stad…

Två kvinnor, en könskorrigerad och en som valde att stanna kvar, berättade om sitt liv. Hur deras kärlek även överlevde att en av dem var född i fel kropp.

Eller som idag…

När en kvinna kom fram till mig och sa, jag är så glad. Jag är här med mitt första regnbågsbarn. 

Eller som när…

Mamma berättade att den var okej att älska vem man vill, även en tjej. At hon själv har haft en sådan relation en gång. Den berättelsen gjorde att jag kunde acceptera min egen bisexualitet. 

Som sagt. Det finns så mycket vacker kärlek ute i världen.

 

2 comments

Leave a Reply

