Påsk i all hast

Påsk i all hast

Oj oj, här kom påsken med stormsteg. Jag älskar påsk, det är min absoluta favorithögtid för den är så ljus och glad och inga presentkrav som på julen. Även fast man firar Jesu död! Jag totalvägrar konsumtionshets, speciellt på påsken och förra året investerade vi i metallägg, som går att återanvända om och om igen. Fjädrar hämtade jag från stranden här i Karlskrona, nån rovfågel hade tappat dem helt naturligt istället för färgade fjädrar från Långbortistan med tvivelaktig djurskydd. Också mycket snyggare om du frågar mig. Och pyntet klippte jag ut från kartong, blommor, fiskar och kaniner, medan bröderna färglade dem. Och sist men inte minst, i år struntade jag i vanligt björkris utan skar till några kvistar magnolior och rosa och vita körsbärsblom. Förra året vart allting dött så i år ville jag ha mera liv i det hela. Det blev till slut en hel blommande buske på mammas köksbord.

Några fler ekotips nu inför påsk? Ja, kör ekologiskt så långt det går om du har råd. Om inte, strunt i det, och njut istället av en härlig ledig tid med familjen. Gå till en park, ha picknick, plocka en bukett blommor och ställ på köksbordet, låna en bok på biblioteket och läs, eller se på din favoritfilm. Gör något som får dig att må bra och känna ro i kroppen. Gratisnöjen som även förgyller vardagen. Det vinner både du och miljön på.

2 comments

  1. Vetduvad! Just det där med att släppa lite på hämningarna beslöt jag mig för när vi flyttade dit vi bor nu. Innan har jag varit lite störd och velat inreda på mitt sätt, även i barnens rum. När vi flyttade hit lät jag istället dem välja själva. Båda fick välja färg på väggarna, vi har köpt möbler på blocket som de har varit med och valt ut, gardintygen fick de välja osv. Och det blev så himla bra! Jag är så glad att jag lät dem bestämma själva för slutresultatet blev så lyckat och de har rum som de verkligen trivs i. Har du sett svts “fixa rummet”? Det var det programmet som fick mig att tänka efter och släppa loss barnen. Se det om det finns kvar!

    Och glad påsk till dig, hoppas att ni har en underbar påskhelg!

    (Förresten så drabbades jag av köphets när jag skulle ordna påskägg åt ungarna och shoppade loss rejält. Men inte nån plast åtminstone, utan påskpynt av trä, äggkoppar (vi har inga äggkoppar sedan innan, det var ingen onödig sak i och för sig), handdukar med påskmotiv (kan du tänka dig så onödigt, men jag kunde inte låta bli), lite godsaker och sprillans nya ägg att lägga alltihop i. Jag vet inte vad som hände, jag brukar inte gå loss så, men samtidigt var det roligt och jag försökte åtminstone lägga i användbara grejer.)

  2. Åh va fint! Jag investerade inte i nått nytt heller, mormor gick ju bort för ca en månad sen så fick några påskkycklingar av henne, brukar inte pymta så myclet vid påsk heller🙂
    Kram på dig!

Leave a Reply

