Två bra böcker för barn!

Om ni är som jag (hoppas inte, min hjärna är det alltid kalabalik i) har ni säkert tusen projekt på gång runt om i hemmet och minst 1000 idéer till och avslutar det aldrig. Jag behöver därför oftast en spark i baken för att ta tag i saker och ting, och oftast får jag det genom att läsa inredningsbloggar och böcker. Jag vill ju gärna skapa ett eget hörn för Ossian då vi bor i en tvåa, men där har det stått still sedan i julas då inspirationen har trytit. Våra rum är faktiskt alldeles för stora, vilket gör det svårmöblerat och det känns ödsligt. Men jag hittade denna fina bok, Rum för Kidsen av Isabelle McAllister och det var en enda stor inspirationsdos från början till slut. Jag älskade prinsessan-på-ärten-madrasserna speciellt, och cirkustältsängen. Tänkte försöka kombinera ihop något av det lagom till Ossian fyller två, blir lite av min present till honom. Tyckte också om budskapet i boken, att släppa på hämningarna och låta barnen få vara med i det kreativa, och skapa tex en savann hemma…eller ett klätternät i taket som värsta Spindelmannen.

Andra boken jag vill tipsa om är Nära Föräldrar, skriven av Jorun Modén. Det är en fin nybörjarbok till den som vill veta mer om anknytningsteorin, den föräldrastil jag och Adam kör med och har kört sedan start. Det fanns en hel del jag redan gjorde (typ samsover och bär i sjal), en del jag inte höll med om och en sak som jag faktiskt direkt tog upp i min föräldraroll till Ossian, att skrika Ah! istället för Nej! när det är fara. Dock saknar jag och har alltid saknat en bok för folk med barn som är äldre än tre år.

Förresten, jag älskar min mammas köksbord. Vad man än lägger på den och fotar blir alltid bilderna bra. Även med min knaggliga mobilkamera!

3 comments

  1. När vi blev föräldrar första gången hade vi en känsla av hur vi ville ha det med bl.a. Samsova och sjala. Jag vet faktiskt inte hur vi kom i kontakt med det då inga i vår närhet gjorde det. Vi gick på instinkt, brukar min man säga. – om ett barn skriker så tar man upp det!
    Hur som helst ramlade jag över Nära föräldrar och fick den sköna bekräftelsen på att vi inte var ensamma och att det till och med fanns ett namn för det vi höll på med🙂
    Jag bloggade ett halvår eller så på bokens webbsida.

Leave a Reply

