Servettskandalen på Grand

Återigen har amningsdebatten blossat upp. Ni har säkert inte kunnat missa det, Servettskandalen på Grand

Jag själv tycker det är bisarrt att denna debatt kommit upp. Det är ingen debatt, det är ett enda långt hot mot rörelsefrihet som mamma. Flera av de som kommenterade på Underbara Claras debattartikel påstod att man skulle stanna hemma (för att mysa med barnet var kommentatorns argument), gå undan eller vara diskret. Nej, inget av de där sakerna går egentligen någon längre tid. Amma under sjal, när barnet blir tillräckligt stort då drar ju barnet undan sjalen, jag menar, vem vill äta med ögonbindel? Samt den underbara ögonkontakten man får när man amma,r den försvinner ju om barnet är gömt under en filt. Att gå undan är hellre ingenting jag skulle utsätta mitt barn för. Då lär jag ju honom att amning är något som är skamligt och måste döljas. Och det sista, stanna hemma. Det är en sån unken kvinnosyn kring det hela att jag blir mörkrädd. Jag är en hemmasittare, vill hellre ha folk på besök, men aldrig aldrig att jag skulle vara hemma alla dygnets 24 timmar för att jag inte ska göra någon “upprörd” för att mitt barn är hungrig. Mysa gör jag hemma med Ossian, men även när vi går omkring i bärsjalen, när han somnar i min famn vid kolonilotten och när han springer fram och ger mig en blomma han nyss hade plockat och sen en blöt puss med en öppen mun där små risgrynständer tittar fram. Vi myser överallt.

Min mamma sa “det hemskaste var ju att de kastade servetten  i ansiktet på bebisen och inte över kvinnans bröst. Det var ju inte att kvinnan som hade ett bart bröst som var fel, utan att hon hade en bebis i andra ändan.” Min mamma slog huvudet på spiken där kändes det som. Halvnakna kvinnokroppar finns vart man än tittar. Men att ha ett ammande barn i famnen, nej fy vad äckligt. Jag slogs också förresten av att alla artiklar jag läst kring just detta fall kallar det för amningskandal. Alltså, även i artiklarna som ska vara objektiva beskriver det som att just amningen var fel. Jag tog mig friheten att döpa om skandalen till något mer passande. Och egentligen borde jag ha någon bra avslutning på det hela, men jag blir bara ledsen över att folk har sådan sne människosyn på små barn. 

4 comments

  1. Ja, det bästa är ju såklart att göra som du och införa det redan från tidig ålder. Tyvärr kände jag inte till grön smoothie när mina var små😦 (Bättre sent än aldrig, hehe.)

    Hoppas du har det fint! Jag gillar din omskrivning, servettskandal passar verkligen bättre!😀

  2. Haha, varje gång jag går in här läser jag “SVETTskandalen på grand”. Ens ungar och mat, ja det är verkligen guldkornen i livet! Just nu läser jag Forks over knifes och känner mig extremt peppad på veganmat. Jag har ätit veganskt i sex veckor nu och mår så himla bra av det så jag tänker nog fortsätta med det, även om jag kan tänka mig att göra ett undantag då och då, för en eller två skivor grillad halloumi i sommar😉

  3. Ja jag kan inte säga annat än att det är så tokigt att jag vet knappt vart jag ska ta vägen! Alla borde väl få äta och barn och mammor är något vacker, de ska inte skymmas undan. Våra mammor i landet är värda som mycket mer respekt än detta!!

Leave a Reply

