Pyttipanna

Blir mycket mat just nu, men är inne i en fas då jag verkligen njuter av matlagningen. Kanske är vårenergin som gör det? Har just nu ett sånt flyt både i matlagning och i annat här i livet. Pyttipanna är min senaste favorit, en rätt som går att göra lite hur man vill. Jag är så stolt över denna då de rödbetor jag använde är mina egna från förra året. Några inlagda med pepparrot, andra kokta. Snart är konserverna slut då blir det att gå över till köpebetor igen. Men till i sommar, då kanske det blir mera. Pyttipanna gör man på så sätt att först kokar man potatis, rödbetor, gulbetor och morötter tills de är mjuka i lättsaltat vatten. Under tiden hackar man lök, vitlök och svamp, samt den inlagda rödbetan. Rengör också brysselkålen. Fräs sedan allt förutom den inlagda rödbetan i en stekpanna och krydda. Jag använde salt, peppar och rosmarin men här gör du som du vill. Ta upp de kokta grönsakerna och skär de i bitar, och lägg det i stekpannan. Låt steka i 10 minuter, strössla sedan över den inlagda rödbetan och ät tillsammans med stekt ägg, om du inte vill ha det veganskt.

 

4 comments

Leave a Reply

