Nu är ljusets tid

Nu är ljusets tid, vintern är långt borta och dagarna blir bara ljusare och vackrare för varje dag. Kulmen kommer när Ossian blir två år, midsommarbarn som han är och då planerar vi fest! Men än är det långt kvar tills dess. Vi får tiden att gå genom att vara på kolonin och gräva, går på promenader, fikar utomhus och lyssnar på fågelsången och rävens läskiga skrik. Ossian fick i julklapp spade, vattenkanna och kratta, de används för fullt nu där ute på Axsätter, våran lilla odling.

Jag själver grävde också, med spade modell större och vintageklänning på. Jag hade först min studentoverall över, men det blev så himla varmt att både den och tröjan rök ganska fort. Men lyckades undvika jordfläckar! Och jag kände mig ganska tjusig ändå, men leriga gummistövlar och rosa klänning.

Är förresten lycklig över att odlingssäsongen kommit igång igen. Jag känner mig aldrig så nära historien, mina förfäder och livet själv, som när jag gräver en odlingsbädd och pillar ner ett frö. I år är det ju vårat första år på större skala, med både majs, potatis och bönor som nya experiment. Morötter, vitlök och rödbetor har jag odlat innan, på mitt lilla trädgårdsland på 10 kvadrat. Fick även plats med 20 jordgubbsplantor där. Påminner mig om att jag fortfarande inte hämtat dem till nya lägenheten, det får bli april månads projekt.

Odling är ju förövrigt även framtiden. Våran livsfilosofi är delvis om att Ossian får veta vart all mat kommer ifrån, att han får leva ett liv nära djur och natur, och känner sig trygg både i sin familj, och i sin närmiljö. Att få ansvaret att sätta spaden i jorden intill mamma och pappa känns som att vi ger honom en sådan grundtrygghet. För det är från en trygg och stabil tillvaro man får de starkaste individerna.

2 comments

  1. åh sådana odlingslådor med Volvo på har vi också eller pallkragar som våran egentligen är. Så fiffigt att använda sig utav🙂 Det är så skönt att äntligen få tillbaka ljuset och känna iaf för min del att jag orkar mera!

    1. 🙂 Vi har några olika som vi samlat ihop från byggen och dylikt. Dessa fanns redan på kolonin när vi tog över den. Ja, ljuset är något speciellt, man orkar så mycket mer.

Leave a Reply

