Mandel- och kardemummamuffins

Mandelmjol

 

För någon vecka sedan la jag upp en receptidé på instagram där jag försökte få till en vegansk citronkaka. Kakan blev god, lagom smulig, men grå i färgen så måste kämpa vidare med den. Istället tänkte jag lägga upp något som absolut inte blir grå, glutenfria mandelmuffins med kardemummasmak. Mandelmjöl kan man köpa i affären, men jag tycker det blir så mycket godare att mala själv, precis innan man bakar med det. Min vackra kvarn hittade jag på loppis för en struntsumma.

Jag vet inte riktigt vart infallet till att göra muffins kommer ifrån, är inte särskilt förtjust i det. Men kul att baka är det, och Ossian äter gärna allting med kardemumma så jag valde kokossocker till istället för vanligt vitt. Och rapsolja istället för smör.  Såklart får han muffins med måtta, riktig mat är alltid viktigare.

Receptet kommer ursprungligen från Friends of Adams. Har nog gjort vartenda recept i den kokboken nu, men det är den enda glutenfria kokbok jag har. Är sugen på Nytt bröd som jag köpte till mamma då den höjs till skyarna. Kanske blir examenspresent till mig själv, behöver en morot inför 22 april då uppsatsen ska lämnas in. Men nu var det muffins och inte morötter vi pratade om. För att själv göra några, det blev 8 stycken på en muffinsplåt behöver du:

1 gnyta vaniljpulver

2 tsk bakpulver

1 dl kokossocker

1 msk psylliumfröskal

1 dl rismjöl

1/2 dl maizena majsstärkelse

1/2 dl mandelmjöl

1 tsk kardemumma

85 gram rapsolja (75 gram smör om du hellre vill ha det)

2 st ägg

Sätt ugnen på 180 grader. Blanda först ihop alla torra ingredienser i en bunke. Smält smöret eller mät upp rapsoljan och blanda ner det tillsammans med äggen i mjölblandningen. Rör ihop till en smet och klicka ut det i muffinsformar eller en smord muffinsplåt. Om du vill kan du strö över lite råsocker eller kardemumma. Grädda i mitten av ugnen tills de är gyllenbruna. Tar cirka en kvart.

4 comments

Leave a Reply

