Västafrikansk jordnötsgryta

Jag skriver för fullt på så många olika saker just nu, min uppsats börjar ta form och jag bara vräker ur mig text efter text om allting mellan himmel och jord. Några kommer att komma upp på bloggen i sinom tid, liknande de texter jag skrev här. Inte om samma ämne kanske, men en djupdykning i något som intresserar mig. Ekofeminism kanske? Även del två och tre från Englandresan ska komma upp, i veckan har jag bestämt. De har blivit liggande för andra saker tyvärr.

Något annat som intresserar mig är mat. Jag älskar mat. Jag älskar att odla den, jag älskar att dra upp grönsakerna ur jorden, jag älskar att läsa på om de olika recepten, att tillaga den och att äta den. Helst i goda vänners lag, men även själv med en god kopp te, kvällssolen som lyser in genom köksfönstret och en bra bok. Den mat som jag älskar mest är afrikansk mat. Det är något med kryddorna och ingredienserna som får mina smaklökar att sjunga av lycka. Om det inte var så varmt där  skulle jag nog kunna bo där, bara för matens skull. Så gott tycker jag att det är. På senare tid har ett afrikanskt recept florerat på flera bloggar jag läser, så det var tvunget till att prövas. Receptet går att finna här. Sriaracha-sås går att finna i immigrantbutiker. Annars går vilken annan chilisås lika bra.

 

 

4 comments

Leave a Reply

