Odlarens lycka

Som ni som följer mig på instagram och fb säkert redan vet har jag de senaste dagarna löpt amok med spaden i högsta hugg. Våren kom ju långt tidigare än beräknat så mina gröna sköna fingrar ville få känna lite jord. Det är få tillfällen jag är så lycklig som när jag gräver. Jag håller ju liv i en 10 000 år gammal tradition som människor världen över håller på med, varje dag. Odling är nog världens mest globala rörelse som sammanlänkar människor med både djur och natur. Och med varandra. Det är ganska fint.

När jag fyllde år, fick jag två vita fina krokusar av min vän Linda (som äger second hand butiken Popsi i Norrköping, ta gärna en titt om du har vägarna förbi!). Lite utblommade blev dem ganska snabbt, men lökväxter går ju att få liv igen nästa år. Älskar förresten att ha lökväxter i terrakottakrukor, det blir en vacker kontrast. Och ett gammalt kaffefat som blomfat till skänker lite färgprakt till det hela! 

Håller även på med odlingen ute på kolonilotten. I år är det första gången vi kommer odla i större skala, med potatis, tomater och annat härligt i landet. Vi har beställt fröer från Runåbergs, som vi komplementerar med lite ekologiska fröer från Lord Nelson. Har även börjat driva upp plantor, och igår hade jag krukmakarverkstad där jag helt sonika klippte av gamla förpackningar till krukor. Jag har ju pluggbrätten hemma, men de är ganska små. Omskolning kommer behövas med andra ord.

Eftersom våran kolonilott är ganska liten (cirka 30 kvm, egentligen har vi hundra men vi har bara röjt 30) kommer vi följa en plan på att odla på liten yta, samt tagit kontakt med ett närbeläget stall om att vi får komma som vi vill och hämta stallgödsel gratis. Bra va? Men just nu är det fullt sjå med att lägga upp såbäddarna för utplantering av växter senare. Det ser jag fram emot, det är ju då det roliga börjar!

Leave a Reply

