24 år – 24 anledningar

Hela mitt liv har jag fått höra att jag är född på en sådan bra dag, för att jag är kvinna och feminist. Men jag har också fått höra att jag är feminist för att jag är född just den 8 mars. Ja, vem vet, kanske det stämmer, men det finns många fler anledningar till varför jag är feminist. För att fira mina 24 år så kommer härmed 24 av de skälen, några personliga för mig, andra mer världsliga:

1. För att Spanien (och flera andra länder) håller på och återinför anti-abort lagar.

2. För att könsstympning existerar och fortsätter att existera, mot barns vilja (både flickor och pojkar).

3. När jag var tonåring var min bror tvungen att följa med mig när jag gick ut på kvällarna, för att jag skulle undvika att bli påhoppad, för att jag är född kvinna. Det är fel, min mamma skulle inte behövt vara rädd att jag aldrig skulle komma hem igen.

4. För att min son ska få växa upp till den han är, inte vad samhället vill att han ska bli.

5. För att kvinnor får sämre vård än män, och att de är sjukare.

6.  Att flera tjejer jag känner (jag själv inberäknat) fått utstå kränkande kommentarer, blivit intryckta i hörn av främmande män eller annat obehagligt.

7. För att jag var tvungen att gå två år i boxning för att sluta bli rädd att gå ut själv.

8. För att en Internationell Kvinnodag ens behövs.

9. För att kvinnor, varje dag, blir våldtagna, misshandlade eller mördade för att de är kvinnor.

10. Att även år 2014 arbetar kvinnor mer i hemmet och tar ut mer föräldrapenning än män. Detta är också kopplat till varför kvinnor sjukare.

11. För att rosa anses vara en tjejfärg, och representerar mjukhet och kvinnligt. Det är en färg, punkt.

12. För att blått anses vara pojkars dito.

13.För att kvinnor anses äckliga när de ammar sina barn öppet. Medan en mediebild på en kvinna i underkläder är helt okej.

14. För att en klasskamrat till Adam inte kan tänka sig att vara tillsammans med någon han inte kan kontrollera, för att hans (klasskamratens) pappa sagt att män måste ha makt över sina kvinnor.

15. För att 90% av alla personer med anorexi är kvinnor. För att män med anorexi förlöjligas och får ingen vård för att det är en kvinnosjukdom.

16. För att meningen “han gjorde bara så för att han tyckte om dig” har yttrats jag vet inte hur många gånger av lärare under min skolgång (inte till mig dock, jag var aldrig så poppis).

17. För att kvinnor alltid får det sämre än män, även i kvinnodominerade områden. Exempel: Kockar. Kvinnor lagar mest mat, i svenska kocklandslaget finns det bara män (med ett undantag).

18. Att hemsidan Killarna mot Tjejerna ens finns är nog skäl nog.

19. Att vardagssexism händer varje dag.

20. För att män ska få vara som de är, och inte känna ett behov att visa sig tuffa, coola, eller visa att de har makt.

21. För att män, kvinnor, av alla etniciteter, religioner, åskådningar och sexualiteter ska kunna få vara sig själva, utan rädsla för hot och våld.

22. För att kvinnor får automatisk vårdnad och stödsamtal vid missfall. Detta gäller inte männen, fast även de berörs.

23. För att mens, förlossningar och allt som är kvinnligt anses tabu.

24. Att feminismen inte hatar män, utan är helt enkelt den radikala tanken att kvinnor också är människor (fritt snott från valfri feministblogg).

Sådär. Nu har jag fått ventilera lite. Kommer upp ett mer normalt inlägg sen!

 

 

Leave a Reply

