Boktips!

Jag läser mycket just nu. Visst, jag läser alltid mycket, men nu avverkar jag en bok per dag. Fast jag är ju en snabb läsare också, Minns att vi gjorde ett test på gymnasiet på hur snabbt vi kunde läsa, och jag hade kunde läsa 200 ord i minuten. Fast inte på engelska, där går det mycket långsammare, men det är väl bra av andra anledningar. Jag får tänka mer kring texten.

Men för att återgå till ämnet. Jag tänkte ge tips på en bra bok jag läst på sistone, Marcelo i den verkliga världen. Det handlar om en 17-åring pojke, Marcelo som lever i en trädkoja, har en diagnos som liknar aspergers och hör inre musik, samt älskar att sortera och prata om Gud. Han tvingas sedan av sin pappa att börja jobba på pappans advokatbyrå, för att få insikt om de regler som gäller i den verkligen världen, istället för att på få jobba med hästarna på hans skola för elever med särskilda behov. Jag tyckte boken var en sån fin beskrivning på livet med en diagnos, och hade ett viktigt budskap, vad är egentligen verkligt? Att författaren också baserade boken på sin brorson som har den här diagnosen tyckte jag var så fint. Lästips med andra ord!

2 comments

    1. Hej och tack att du gillade min blogg. Jag själv har läst att genomsnittet är 116 ord per minut, och att 250 anses vara riktigt snabbt. Men forskningen kanske är oeniga där, det är ju ganska normalt att de är det. Spännande med gymnasievän, är du från Rinman eller St Eskil?

Leave a Reply

