Majspannkakor

Idag är det ju semmeldagen, fettisdagen, där man ska äta sig tjock innan fastan som varar fram till påsk. Jag älskar verkligen traditioner, att det ger en anledning att fira. I en värld där allting är digitalt och du kan prata med människor på andra sidan jorden är det nog traditioner som håller oss fast med familj och vänner här och nu, och våra förfäder. När vi firade chanukah sa Adam till mig att traditionen att tända ljus fick honom att känna sig närmare sina förfäder, att de gjort samma sak som honom i århundraden, och att de blev mer levande. Det tyckte jag var så fint sagt, och det är applicerbart på alla traditioner.

I England firar man inte med semlor dock, utan med pannkakor. Tjocka, krämiga pannkakor med sylt, grädde och socker. När jag var liten hade vi alltid pannkakor med glass, men det verkar min familj ha varit ganska ensamma om. Finns det några fler som hade det? Vartfall, för att också fira fettisdagen på engelskt vis blir det till lunch idag ska vi ha vår egen variant, majspannkakor, som verkligen inte är svårt att göra. Jag googlade lite olika recept och kombinerade ihop det till mitt eget och det blev gott. Lite tjockare än vanliga pannkakor dock! Fast gott, det säger jag ju alltid om mina recept, mina mer misslyckade projekt är nog inte värda att dela. 

Majspannkakor, räckte till mig och Ossian

1 msk psylliumfröskal

1/2 dl havregryn (ren)

1 msk fibrex

3 dl majsmjöl

6 dl mjölk, jag använde havre

3 ägg

Gnutta salt

Kokosflingor

Gör så här: Blanda ihop de 4 första ingredienserna och salt ordentligt i en bunke. Blanda mjölk och ägg och häll i det i bunken och rör om. Låt stå i en kvart så att det får tjockna till sig. Värm upp en stekpanna och smält smör eller rapsolja (jag använde smör). 1 dl smet tyckte jag blev en lagom stor pannkaka, häll i det och på sidan som är uppåt, häll på en näve kokosflingor. Stek sedan som vanligt. Jag serverade mina med sockerfri sylt. 

Semlor blir det ikväll. 

 

2 comments

Leave a Reply

