Dit och tillbaks igen.

Nu är vi hemma igen. Eller, hemma har vi varit sedan i fredags med en lång resa i bagaget. Väl hemma kände jag mig lugn, men helt full av intryck. London är så stort, så mycket folk överallt, saker, affärer, ja allt att man blir mätt på intryck redan efter ett par dagar. Jag har nu vart där ett tiotal gånger på 4 år, men man vänjer sig nog aldrig om man inte vuxit upp där. Så alltid när jag kommer hem därifrån stänger jag ner. Lägger mig på soffan och läser en bok. Ser en film. Leker, äter, men går knappt utanför dörren förutom sent sent på kvällen då jag får vara själv. Oftast har jag Ådi med mig, men han är hos min bror så mina promenader är ganska ensamma just nu. Men det är också skönt, för då får jag sortera in allt jag sett, hört och ätit ifred. Igår var jag redo att träffa folk igen, få nya intryck, så då åkte vi in till Norrköping och var ute i det härliga vårvädret hela dagen, jag och Ossian. Men det är en annan historia.

Men så var det nu London. Och York såklart. Det är så långt ifrån mig och min vardag, att luftombytet är välgörande. Även fast Londons avgaser kanske inte är den renaste luften att andas in. Men staden är fantastisk. Älskar den, där finns allt, även kor. Fast bara sommartid. Hjortar finns året om, men vi blev överraskade av ett hällregn (skur enligt engelsmännen) så de såg vi inte heller. Däremot insidan av ett fint café med en besvikelse till varm choklad, men med en spis att avguda. Och två fåglar, gäss kanske?, som Ossian lekte med och matade. Allt det här var i stadsdelen Richmond upon Thames, som inte var det första stället vi besökte, men historien kan få börja där.

Petersham Meadows. Från april till oktober finns det kossor här, engelska svartvita kossor som vi hade hoppats på att se. Men nu var det ju som sagt bara där sommartid. Så vi ska försöka igen. Man ser vackra vyer över Richmond härifrån, och den ligger längs med Themsen.

Petersham Meadows

I Richmond finns det även vackra hus, det är en rik stadsdel var det intryck jag fick. Här tillverkas red poppies på the Poppy Factory där allt vinst går till före detta soldater. Vi hade nog besökt det om vi inte var så emot krig, och köper peace poppies istället, som ni kanske minns? Men om det nu måste finnas krig, tycker jag ändå att det är fint att man tar hand om sina soldater, som de gör på Star and Garter home. Nu är det mer av ett äldreboende fick vi veta, men när det byggdes var medelåldern 22 år!

StarandGarter

På motsatt sida från Star and Garter finns det en helt magisk park. England är inte som Sverige, där naturen finns runt knuten, utan vill man ha natur får man söka sig till de kungliga parkerna eller till naturreservaten. Min svärmor berättade att det finns en park som blivit skyddad för mörkrets skull. Man ser inte några elektriska ljus där. Det säger något om hur befolkat England är. Vi besökte inte den parken utan Richmond Deer Park. Ossian betyder ju liten hjort/rådjur, så att han skulle faktiskt få se en hjort kändes som en bra idé. Men det blev inte mycket av det, då det som nämnts innan blev skyfall och vi tog skydd i Pembroke Lodge, ett cafe och resturang. Vi drack bara en varm choklad där då vi hade med oss mat, men den var inte mycket att hurra för. Men vi fick se underbar natur, en helt magisk vy genom ett teleskop på King Henry’s Mound och ett gäng fåglar som fascinerade både mig och Ossian, fågelälskare som vi är.

Cafe och faglar Deer Park

PembrokeochKingsmound

Ja, vad kan man säga, även i det leriga regniga vädret blev jag förtrollad. Har ni vägarna förbi London och vill besöka nån annan park än Hyde Park rekommenderar jag gärna denna. Parkvakten tipsade om var det var störst chans att få se hjort så i sommar ska vi försöka ta revansch.

Efteråt åkte vi in till Richmond centrum, gjorde pappersarbete, och letade efter violte (ingen tur där!). Adam kände till en charmig liten tebutik kallat Rosie and Java, och hade jag inte varit så hungrig hade jag defintivt köpt med mig nåt te. Däremot spenderade vi en lång tid på the Whole Food Market, en affär som fokuserar helt på lokal mat, ekologiskt, glutenfritt, vegetariskt, veganskt, fullkorn ja allt det. På övre delen finns det mat man kan ta med sig, vi testade pommes fritsen som var goda (åh, jag blev också helt exalterad över förpackningen, normalt får man ju en i polystyren, men här fick man en i oblekt papper, klicka på länkarna om ni inte fattade förklaringen). På undervåningen finns själva butiken, och ja, jag ville ha med mig allt hem. Eller ha en sån affär utanför fönstret där jag sitter nu. Men vi köpte vartfall choklad, pitabröd, och lite annat smått och gott som blev vår middag sen.

spudsandnuts

Och där slutade vårat beslök i Richmond upon Thames. Inte alls som vi planerat (hej då mysig utflykt i solen) men ändå en otroligt trevlig stund. Hoppas du hittar något ställe du själv vill besöka efter ha läst den här mastodontinlägget!

4 comments

    1. England är fantastiskt. Det är så annorlunda från Sverige, men ändå vackert. Meadow är faktiskt ett av mina engelska favoritord, tycker om när det slutar på -ow, som meadow, window och willow.

  1. Vad underbart! Jag bodde i London en gång för längesedan och har sorgligt nog inte haft möjlighet att återvända en enda gång sedan dess. Barnen är dock väldigt sugna så vi får nog försöka få till det ändå. Den där matmarknaden lät ju härlig, bara den känns som värd en resa till London, haha! Parken verkar också mysig! Min favoritpark var Hampstead Heath, jag saknade naturen så vansinnigt när jag bodde där och i den parken var det lite “vildare” än i andra parker. Regents park hade en väldigt vacker trädgård som jag ofta besökte också, eftersom jag bodde alldeles intill.

    1. Vad kul att du bott där.Har aldrig varit i Hampstead, men ska föreslå ett besök dit nån dag. Adam, min man, är uppvuxen där, så därför är vi där så ofta, så att han och Ossian får träffa släkten. Ja, den matmarknaden vill jag ha här, precis utanför dörren. Även svärmor sa att det var en otroligt bra affär för ekologiskt.Hoppas resan dit blir av nån dag. Kram!

Leave a Reply

