50/50 Smoothie med extra glädje

När allting inte går som det ska, då är det otroligt viktigt att man skämmer bort sig själv och fokuserar på de saker som får en att må bra. I mitt fall är det mat, pyssel och kläder, mina passioner och mitt utlopp för kreativitet. Så jag har bestämt att börja blogga ännu mer om det, det som gör mig glad, och skriver jag med glädje, sprider jag nog glädje.

För en tid sedan fick jag en svamp av Ila på bloggen Morotsliv, som nog är den hälsoblogg jag läser mest.  Svampen var Lion’s Mane från Four Sigma Foods och förbättrar nervsystemet och boostar ens minne. Väldigt intressant för mig alltså som kämpar med min uppsats. Då vill man ju komma ihåg allting. När jag fick hem svampen provsmakade jag den och möttes av en god laktrissmak. Idén till denna smoothie poppade fram direkt, med stor inspiration från 50/50-klubborna (ni vet de med hallon och lakrits?) som var populära när jag var liten. Är dem det fortfarande? Jag kollar inte in godishyllan så ofta faktiskt så jag vet inte. Så det blev en nyttig godissmoothie av det hela.  Otroligt gott om jag får säga det själv!

För att göra 50/50-smoothien (4 glas) behöver du:

1 påse Lion’s Mane (alternativt lite stjärnanis eller laktrispulver)

200 gram Hallon

1 apelsin

1 äpple

1 näve babyspenat

Gör så här:  Skär äpplet i bitar och filéa apelsinen. Jag brukar också klämma ut juicen som finns i apelsinskalet. Blanda fruktbitarna med resterande ingredienser i en matberedare och blanda tills det är slät. Svårare än så är det inte.

PS. Hur stavar man egentligen laktirs? Lakrits? Lakris? Laktris?

4 comments

  1. Jag ser fram emot den inlägg som du kommer skriva om de saker som du tycker om och finner glädje i. För det är när man skriver om det man själv tycker om som läsarna finner den största glädjen.

Leave a Reply

