Vilan och nya tag

Ekologiska tulpaner

Jag försvann. Till Blekinge och till de några av de bästa människor jag vet, min kära storfamilj. Ossian följde med såklart, och Ådi med. Resan till mamma var otroligt dramatisk, då en person blev påkörd av tåget. Stackars, stackars människa, och stackars konduktören som sprang genom tåget helt likblek och frågade om alla var okej. Han var nog den som skulle behövt den omtanken mest. Och säkert stackars lokföraren också, som inte kunde stanna. Resten av resan höll jag hårt i Ossian, och tänkte väldigt mycket på livets förgänglighet.

Vä hemma hos mamma, så sov jag. Jag sover nog aldrig så bra som när jag är hemma hos mamma. Det är nog biologiskt, och det försvinner väl aldrig, att man sover bäst nära ens förälder. Hoppas Ossian sover så bra hemma hos mig, när han är vuxen. Vi såg Melodifestivalen tillsammans, pratade mycket, om död och elände, men också om att vi alla önskade tillsammans att allt elände ska vara slut nu på ett bra tag. Och om böcker, feminism, religion och politik, som det brukar bli när jag träffar min familj. Fick även låna en spännande bok  som jag nog ska prata mer om sen, Her story heter den. Och ja, jag sov och sov och sov. Och är nu utvilad. Redo för nya äventyr nästa vecka, då vi ska till England. London som vanligt och en dagstur till York står på listan. Där ska vi till Betty’s bland annat, och träffa Helen, Adams syster. Och så ska jag insupa historia, historienörd som jag är. Och jag ska försöka klämma in ett besök i Hammersmith mitt emellan alla måsten, Londons härligaste stadsdel. Flyttar jag dit, flyttar jag till Hammersmith.

Utrensning till dagis

Men just nu är jag hemma. Landat litegranna i ett par dagar, och kör stor utrensning bland mina pysselsaker, då Ossians förskola ville ha sånt. Och så blev jag påmind om att göra en sådan av Sofia. Och stor utrensning på min Att-göra-lista. Som att gå till kommunen och ge massa förslag på hur de kan förbättra förskolemiljön. De tog tacksamt emot mina tips och lovade att jag kommer märka av en förändring på min sons förskola. Och köpa nya vårblommor, då mina chiliplantor dött, och pelargoner, snyft!. Ekologiska tulpaner (Coop har!) och jordvivor i rosa krukor blev det. Letar också för fullt efter nya pelargoner, då det är en sådan tacksam växt att ha hemma. Och försöker få ordning på hemförhållanden. Katter till kattpensionat, Ådi tas omhand av min bror i utbyte mot tågbiljett, tvätt tvättas, disk diskas, uppsatsen skrivs och allting som har med resan att göra tar Adam hand om. Även fast jag vill kontrollera allting, då jag har så svårt att släppa kontrollen, låter jag bli. Det gäller för oss att inte köra fast i samma gamla hjulspår, om vi ska kunna övervinna de problem vi har.

Vårvintern, årets härligaste tid, är verkligen en tid för både vila, och för förändringar och nya tag. Tiden får utvisa hur det blir.

 

2 comments

  1. Vad fint du skriver och jag håller med dig. Jag sover också bästa hemma hos mina föräldrar. De ger en trygghet och säkerhet man inte ens tänker på.

    Vad fint att du kunde uppmärksamma konduktören och lokföraren. De har det inte lätt när sånt händer.

    Hammersmith måste kolla upp det. Det är sällan jag är i södra delen utav england för att jag bor och jobbar i Norra delen, men jag vill se mer utav London.

    Jag hoppas att saker sakta men säkert blir bättre för dig. Tänker på dig och er!

    1. Nej, de har det verkligen inte lätt. Min mamma berättade att statistisk sett kommer en lokförare köra på två personer under sitt yrkesliv. Tänk att jobba med en sådan press.

      Hammersmith är underbart. Älskar att den ligger precis vid Themsen, men ändå är fullt av liv. Överlag hänger jag mest i västra London då det är där Adams släktingar bor (Chiswick, Hammersmith, Richmond, Ealing) och det är riktigt fint där.

      Tack för all omtanke, det känns som om det är bättre nu.

Leave a Reply

