Vi måste prata om kött!

Knappt att jag vill skriva detta, utan risk på påhopp. Men, here it goes:

VI MÅSTE PRATA OM KÖTT! 

Alltså, jag är så himla trött på att hålla på och hymla om kött och köttätande, och att både behöva försvara mig mot vegetarianer/miljövänner och mot köttätare/”såkallade vanligt folk”. Mat är viktigt för mig, och jag diskuterar gärna mat med vem jag än träffar, men när det kommer kött har ämnet nu blivit så infekterad att bara man tar upp ämnet spårar det ut till något okontrollerbart. Jag är köttätare, det kan vi säga rakt ut här och nu. Men 26 dagar av 30 äter jag vegankost – för att min man, veganen, är den som lagar mestadelen av maten hemma. Helt enkelt för att det är mer ekonomiskt så, samt att det är bättre för miljön. Plus att min man är den bättre kocken av oss två. Detta skaver tydligen i folks ögon, mitt val att både äta veganskt och kött.

Av vegetarianer så har jag blivit grymt påhoppad och folk har sagt att jag njuter av att döda djur, av slakt, av lidande. Att jag borde få känna hur det känns att bli behandlad som ett djur som födds upp för slakt. Av miljövänner har jag fått höra att mitt val är omoraliskt  och helt enkelt fel, och några av de människor jag pratat med blir förfasade över att min man och jag valt att låta våran son äta kött han med. 

Av köttätare däremot, har folk skrikit till mig att jag gör så att de mår dåligt. Att jag påtvingar dem mitt val av att äta, genom att exempelvis beställa en vegetarisk sallad till lunch. Jag äter bara ekokött och vilt, så därför väljer jag bort kött på resturang. Vidare finns det folk som säger att kött är mat och allt annat är kaninföda, och behandlar mig som om jag vore mentalt efterbliven genom mina val av mat. 

Skam här och skam där, vad jag än gör blir det jag äter fel. Till båda de här falangerna, min första reaktion till allt det här var att skrika rätt ut, låt mig vara ifred! Men då jag är vuxen och ska föreställa en väl utbildad människa inom dessa frågor, tänker jag en gång för  förklara hur jag resonerar kring detta. Du behöver inte hålla med, men kalla mig inte omoralisk för det. Jag är trött på att bli skambelagd för hur jag äter. 

Till alla vegetarianer, till alla köttätare, klimatskeptiker, miljövänner och vanligt folk: Jag kallar mitt val av mat för ett ansvarsfullt köttätande. Jag har kollat upp alla era länkar, dokumentärer och filmer om hur kött blir till. Särskilt filmen Earthlings har många velat att jag skulle se, som om det skulle kunna omvända mig från “det omoraliskt onda” mitt köttätande är. Jag har sett hela filmen, det smärtar mig att se hur djur plågas inom industrin, men samtidigt kan jag inte känna igen mig i den brutala slakt  och misshandel som pågår på de gårdar filmen utspelar sig på, och den lilla lokala ekogård jag köper mitt kött ifrån. Min farfar, en man jag normalt sett inte har mycket till övers för, lärde mig tidigt hur en slakt går till, och tog med mig ut på jaktturer som liten. Där fick jag lära mig att djur kan gå till slakt utan brutal misshandel och onödigt långt lidande. Visst, jag var ledsen när farmors gris blev slaktad då jag brukade mata den, men det är lite av livets gång. 

Att kött är mat, det kan vi väl alla hålla med om hoppas jag. Men all mat är faktiskt inte kött. Tro det eller ej. Så till er köttätare där ute som mår dåligt av att inte få kött tre gånger om dagen, varje dag. Har du verkligen provat på god vegetarisk mat? Min favoriträtt alla gånger är Shakshuka, en vegetarisk äggrätt populär i Mellanöstern. Testa den, fråga en vegetarian om du kan få komma över på middag och lita på att en morot faktiskt är ätbar. Jag älskar morötter, och är varken förvandlad till en kanin eller död för det. Sedan att du provar vegetariskt lite då och då, det gör inte att du måste sluta äta kött. Jag tror på en balans, inte på ett förbud. Faktum är att vi äter mer kött idag än någonsin tidigare (och nej, kom inte dragandes med stenåldersmänniskor och att de åt kött hela tiden, inte ens idag med våra moderna gevär, GPS och hundar är jaktlyckan total. Tänk dig då att försöka jaga med ett hemmagjort stenspjut!). Våran hälsa, våran ekonomi och våran miljö, alla tre skulle må bättre om vi åt mindre kött. Vi kan ta mig som exempel: Jag räknade ut att jag äter ungefär 12 kilo kött om året. Om jag inte minns fel ligger den normala köttkonsumtionen på 85 kilo per år/person idag. Nu behöver inte du äta så extremt som jag, men unna dig bättre och lite mindre kött, än en pangasiusfilé eller en fläskkarré från Danish Crown. Det vinner du och miljön på.

Vad jag försöker säga här är av vi måste kunna prata om kött. Utan att skambelägga, utan pekpinnar. Visa öppenhet och förståelse att det finns människor som vill äta kött. Och förståelse för vegetarianer att deras mat inte är oätbar. Det är genom att diskutera utanför våra falanger som vi kan åstadkomma en förändring, och det är ju förändring vi vill ha. 

11 comments

  1. Först och främst; En stor varm kram till dig, därför att de två inläggen här under indikerar att du behöver det. Jag hoppas att det ändå på något vis går åt rätt håll nu.

    Och sen: Underbart och nyanserat inlägg om kött! Just det här med att det inte är svart eller vitt, kött eller vegan, utan att man faktiskt kan hitta en balans som fungerar, både för hälsan och för miljön. Just den där biten faller ofta bort i debatten. Men vet du, på mitt jobb pratar vi ofta om det där och många verkar ha en vilja att prova lite mer vego-rätter, just för miljöns skull. Det gör mig så himlans glad!

    1. Stor varm kram tillbaka. Det har hänt mycket dåligt nu, men jag träffade min familj och tillsammans önskade vi att inget ont ska hända oss på ett bra tag framöver. Det räcker nu, det känner vi allihop.

      Jag är glad att du gillade inlägget. Meningen var att få folk att tänka till och prata om det, med vänner, familj och kolleger. Jag förstår att du blir glad att debattens tas på ditt jobb, är så roligt att se att det faktiskt diskuteras utan någon strid, som min man kallar denna debatt.

  2. Måste bara tacka dig för detta inlägg!! Jag kunde verkligen inte säga det bättre själv.

    Jag själv går mer och mer över till vegetarisk kost, men jag tänker definitivt inte sluta äta kött. Det kött jag äter har min moster och morbror fött upp på deras Kravmärkta gård. Skulle jag någon gång behöva köpa “köpekött” (från en vanlig mataffär) så köper jag alltid Kravmärkt svenskt kött (med undantag kyckling då det inte finns Kravmärkt kyckling, men den jag köper är iaf svensk). När jag går ut och äter (vilket är extremt sällan) så äter jag alltid vegetariskt just för att jag inte vet vart köttet kommer från. Jag håller med Johanna om att man inte behöver se det hela svart eller vitt, att man faktiskt kan hitta en balans mellan kött och veggo🙂

    1. Jag tycker din kost låter ganska lik min, med undantag på att jag inte äter kyckling alls. Jag har varit vegetarian och jag mådde sådär, men hittade en balans med glutenfri vegankost/vegetarisk kost till vardag och köttätande till lite festligare tillfällen. Det får mig att må som bäst.

  3. Hej!
    jag är första gången på din blogg men kommer gärna tillbaka. Detta var mycket bra. Jag är vegetarian sen några år tillbaka men tycker ditt köttätande är väldigt rimligt. Det vore jättebra om fler åt så! Min familjs resonemang är att vilt och ekokött inte skulle räcka till alla, om alla åt som du men kanske lite mer, så vi väljer då istället att stå över.

    1. Tack att du gillade detta inlägg. Jag ville få till stånd en diskussion om det hela och få folk att tänka till. Jag har varit vegetarian och min åsikt är att man ska betrakta kött som en lyx, och behandla det som om det vore lyx, med respekt för det döda djuret som faktiskt blev ens mat.

  4. Jättebra att du bara väljer ekokött och vilt, fler borde göra det. Men, jag anser att det ändå är fel att döda. Oavsett om djuret haft det bättre än andra djur så tar man faktiskt död på ett djur, avslutar dess liv. Vi tycker inte att det är okej att döda en människa som levt ett bra liv med bortförklaringen att “Hen hade det i alla fall bra under tiden hen levde”.

    Jag vill också säga att många köttätare absolut inte äter ansvarsfullt och köper kött ifrån massproducerande företag där djuren lider ENORMT mycket. Detta är anledningen till att veganer (som jag själv) går på hårt åt köttätare. Och jag tycker att ifall man äter kött ifrån gårdar där djuren lider så säger man också att det är OK att djur lider. Man kan inte både vara emot djurplågeri och samtidigt gynna den genom att köpa sådant kött. Allt för många blundar för hur det verkligen går till och därför går vi veganer på hårt med sanningen för dom flesta går omkring med skygglappar.

    Men det är jättebra att du kollat upp fakta och handlar där efter. Jag är bara nyfiken på om du ändå inte tycker det är fel att döda djuren, även om lidandet är kort?

    1. Hej, och tack för din kommentar. Du gav mig mycket att tänka på, saker som jag inte reflekterat kring. Mitt inlägg var tvådelat, riktat mot både de veganer jag känner och de köttätare jag känner. De jag riktade mot köttätarna att man faktiskt kan äta kött, utan att överkonsumera kött som vi gör idag och att veggomat inte är dåligt. Jag tycker att veganer är bra och beundransvärda för deras åsikter, men bland de personer jag känner som äter kött tycker de att veganer går för hårt åt mot dem, så att de inte alls leder till en diskussion utan de sluter sig och vill inte lyssna längre. De går in i försvarsläge, och det anser jag vara problematiskt.

      Sedan när det kommer till lidande, ja jag tycker det är jättesynd om djuren för lidandets skull även om det är kort. Jag gråter varje gång, det är inget nöje med att se något dö, varken djur eller människa. Men tyvärr kan jag säga att ett liv utan kött inte är ett alternativ för mig, jag har sträckt mig så långt jag kan, så att jag fortfarande kan må bra medan så få individer blir lidande som möjligt.

  5. Bra inlägg, håller med om att ett möte mellan olika sorters ätare är viktigt! Gillar köttfri måndag av den anledningen, jag upplever att många är intresserade av att prova mer vego. Om vi kan prata, prova och tänka ihop kring detta konstruktivt har vi bästa chansen att nå hållbarhet, bättre djurhållning och matkvalitet.

Leave a Reply

