En önskan om en grön jul

När jag blev mamma var det mycket som hände på en och samma gång. Otroligt glad i magen och lycklig i själen av få äran att ta hand om Ossian var de dominerade känslorna, men de var uppblandade med både klimatångest och kemikaliehysteri. Jag minns fortfarande den föreläsning vi hade när jag var gravid i 6 månaden och det handlade om alla gifter som finns i ett barns vardag. Inget som en blivande mamma vill höra. Den julen, Ossians första, bestämde jag mig att jag visserligen ska köpa julklappar men de skulle uppfylla en av tre kriterier, antingen ekologiska, köpta på loppis eller så skulle de vara rättvisemärkta. I år tar höjer jag ribban ett snäpp. Vi har inte köpt något nytt julpynt i år, och maten på julbordet ska i så stor utsträckning som möjligt vara ekologisk. Bland annat julskinkan, den är både ekologisk och närproducerad. Ännu viktigare än mat, presenter och pynt är att jag i år vägrar att julstressa. Jag ägnar full uppmärksamhet åt Ossian och åt Adam, vi bakar, pyntar och leker i snön. Lite kanske blir snett, eller råkar gå sönder när man har en vild ettåring, men glädjen när Ossian får vara med på allt, det är oslagbart. Jag tror genom att göra alla dessa saker, försöker leva lite grönare och lite skönare kan vi som familj uppnå en lite bättre jul, både för oss och för de människor som berörs på andra sidan jorden. Julen handlar ju om gemenskap, varför kan man då inte sträcka ut den gemenskapen lite, så den omger hela jorden?

20131208_142501En grönare jul, för mitt barn och alla andras.

Leave a Reply

