Eufori i köket

20131203_113537

Jag har nu ätit glutenfritt i snart ett år, och hjälp jag mår så mycket bättre. Jag hade förut konstant ont i magen, led av magsår till och från, var ofta sjuk och hade världens värsta acne, men sen jag gick över till en glutenfri kost med tips av min mamma så har mitt mående varit så mycket bättre. Många i min familj tål inte gluten så det kanske inte är så lustigt att jag mår bättre utan? Då jag roas av bakning så har jag investerat i en rad olika kokböcker som handlar om att baka glutenfritt. Något som det inte står i dessa böcker är hur man gör glutenfri surdeg, utan istället används både jäst och bakpulver i recepten. Då jag älskar surdeg var det omöjligt för mig att hålla på med jäst i längden, så i oktober började jag mitt experimenterade. Och det lyckades, på första försöket! Vad jag gjorde var att jag blandade 4 dl teffmjöl med vatten och ett rivet äpple till en tjock smet. Om surdegen skiktar sig så är det för lite mjöl. Jag lät den sedan stå i 3 dagar i ugnen (avstängd såklart) tills det bubblade friskt och härligt. Efter det matade jag den igen med 1 dl mjöl + vatten och sedan fick den stå i kylskåpet.

 

Några lärdomar har jag hunnit lära mig också, bland annat att en glutenfri surdeg behöver bli matad oftare än en vanlig. Jag måste mata min två gånger i veckan, man märker på surdegen när den vill bli matad för då börjar den dela sig igen. Att börja en surdeg med teff verkar fungera bäst, men efter den kommit igång kan man succesivt byta ut mjölet mot något annat. Just nu kör jag en variant av teff och potatismjöl. Jag tycker också att glutenfri surdeg luktar mycket starkare än vanlig och har en starkare smak. För att mildra den smaken brukar jag ta ut surdegen ur kylskåpet kvällen innan jag ska baka med den. Då blir smaken mycket mildare.

 

Att ha något bubblande och levande i köket, det är faktiskt ganska härligt. Det blir som en fin liten kamrat som görbåde brödet och livet godare.

 

One comment

Leave a Reply

