En dag fyllt av traditioner

Första advent, och som jag har sett fram emot det. Alla högtider är så mycket roligare nu när Ossian börjar bli så medveten och jag bara längtar tills vi ska klä granen, baka pepparkakor och göra en snölykta utomhus. Och åka pulka, göra snögubbar, busa med Ådi i snön och allt annat roligt. Och såklart alla julsånger och danser vi ska göra på eftermiddagarna hemma. Pyssel är han nog lite för liten för ännu, men kanske nästa år. Älskar att ha barn, då får man en orsak till att göra alla roliga saker igen.

20131201_184837

Till tonerna av Frank Sintaras Jul-CD startade jag och Adam en ny tradition i år, adventsfika. Och eftersom det samtidigt var Hannukah åt vi latkas till middag. Latkas är en slags potatispannkakor som man steker i mycket olivolja och äter varma med äppelmos. Riktigt goda, men tekniken att göra dem var lite svårt för en nybörjare som mig. Tur att man har ett äkta proffs till man som förklarar och hjälper. Kan dela receptet när jag fått in knycken på det. Själva fikat bestod av ekologiska bovetepepparkakor och ekologisk alkoholfri glögg. Sen hade vi en andra fika med choklad och te från teadventskalendern, en gåva från Adam till mig. Själv fick han en rättvisemärkt ängel av mig som han hängde i vårat paradisträd. Jag får alltid en adventskalender av Adam den första advent och han får alltid en ängel av mig tillbaks, en tradition fyllt av kärlek. Nästa år kanske jag gör en ängel själv till och med. Och då kan Ossian vara med. Det andra fikat avnjöts till sjätte Harry Potter-filmen då jag aldrig sett den. 20131201_192837

Blir så himla glad förresten när jag ser både den kristna adventsljusstaken och den judiska menorahan tända bredvid varandra.  Man brukar ju prata om kulturkrockar, men jag tycker snarare det blir kulturkramar när traditioner från olika länder, språk och religioner kan mötas i vänskap och bli till något nytt, eget och spännande. Kanske något för SD att tänka på?20131201_194334

Leave a Reply

