Lyxgröt och morgonfunderingar

Är uppe okristligt tidigt, och känner mig stel och slö. Det kan verkligen inte vara rätt att människa efter människa ska sätta på det otroligt högljudda alarmet för att gå upp innan det är mörkt för att passa tider som ingen  vettig människa vill träffas på. Allt innan tio är alldeles för tidigt, det är min åsikt. Nu kanske jag låter bortskämd, men för att jag ska må bra behöver jag få vakna till av mig själv när det blir ljust och gå och lägga mig tidigt på kvällen. Detta har jag utnyttjat rejält under min föräldraledighet med sovtider ända till åtta på morgonen, och det har fått mig att må så bra! Sen äta frukost i lugn och ro, sedan ut med vovven på promenad. Det är receptet på en bra start. Igår började Ossian förskolan och det kändes kan jag lova. Jag var noll förberedd på det då jag trodde det bara var ett informationsmöte (som de sa till mig), och inte början på inskolningen. Detta betyder att våra fina lugna morgonar kommer bli utbytta till alarm klockan sex, för att sedan stressa ut med hunden, stressa på med kläderna och stressa till förskolan. Det känns i hela kroppen att jag var tvungen att väcka Ossian för att vi skulle gå till förskolan, han som alltid fått vakna av sig själv. Men en sak kan den grå rondellvärlden inte ta ifrån oss, och det är våra frukostar. Idag blev det riktig gröt, toppad med allt gott och sedan dränkt i kanel. En sådan lyxgröt känns som en liten tröst när världen är upp och ner.
20131123_092025

4 comments

  1. Hihi, jag brukar åka hemifrån kvart i sex om morgnarna när jag jobbar dag… såna dagar är det väldigt lätt att skippa frukosten😉 Men när jag ska få upp barnen om morgnarna brukar jag tända deras sänglampor en halvtimma innan de måste gå upp, då brukar det vara enklare att väcka dem sen.

Leave a Reply

