Lammgryta med plommon (Obs Långkok)

20131116_140406Jag vet att jag skrev för ett par dagar sedan att jag vill att julen är här nu, nu, nu, men jag vill ändå också klämma ut det sista ur hösten, och vad är då inte bättre än en riktigt god höstgryta till lunch? Den här marockanska grytan är otroligt god och om ni har läst Hungerspelen så vet ni om att det är Katniss favoritmat. Har förstått att Hungerspelen är nya Harry Potter så man kan nog komma på en hel dag full med relaterade aktiviteter. Men det får ni komma på själv, jag bjuder bara på receptet.

Jag har dock gjort om receptet litegranna då jag inte tycker att vi behöver äta 600 gram kött för 4 personer. Jag har istället ökat på med morötter och tomater för att fylla ut. Och tagit vegetarisk buljongtärning istället för kalvfond. Köttet ska ju såklart vara ekologisk också. Om du ändå vill följa orginalreceptet kan du hitta det i senaste Buffé nr 10 2013.

Ingredienser:

  • 2 gula lökar
  • 4 morötter
  • 10 katrinplommon
  • 400 gram grytbitar av lamm
  • 3 msk olivolja
  • 1 tsk salt (jag använde Himalayasalt)
  • 2 krm nymalen svartpeppar
  • 2 msk finhackad färsk ingefära
  • 1 tsk malen spiskummin
  • 3 kanelstänger
  • 2 lagerblad
  • 3 dl vatten
  • 1 vegetarisk buljongtärning
  • 500 gram körsbärstomater
  • 1 dl grovhackad persilja (om du inte har det, funkar torkad lika bra).

Skala och klyfta löken, hacka morötterna, katrinplommonen och ingefäran. Bryn köttet med 2 msk olivolja i en stekpanna ett par minuter. Lyft sedan över den till en gryta. Stek lök, morötter och ingefära tillsammans med spiskummin i stekpannan och flytta sen över till grytan. Tillsätt kanelstänger, lagerblad, katrinplommon, vatten, buljong och tomater. Låt grytan småkoka under lock cirka 1 1/2 timme. Lyft sedan av locket och låt koka ytterligare 30 minuter. Häll i persiljan. Jag åt min med hirs och en rejäl näve med bladgrönt men ris funkar nog det med.

Leave a Reply

