Chokladspindlar och marsipanspökenF

20131030_132608

Jag avskyr att bli skrämd. När jag var barn och mina vänner lekte Anden i glaset eller Vita Madame, ville jag absolut inte vara med, då tanken på att något läskigt spöke verkligen skulle komma fram. Jag var rädd för mörkret inomhus (utomhus kändes det helt okej, det fanns ju både måne och stjärnor), knarrande dörrar och att kolla i badrumsspegeln på kvällen. När jag var tonåring och vi hade filmkvällar vägrade jag kategoriskt att se skräckfilmer. Livlig fantasi är nog största orsaken till min aversion. Gulligt skrämmigt dock, som Hocus Pocus eller the Addams family ser jag gärna. Det var utifrån de filmerna jag fick idén att göra gulligt halloween-fika i år, i form av chokladspindlar och mandelmassespöken. Det känns lagom för en ettåring, och lagom för mig. Jag gjorde helt enkelt vanliga chokladbollar med ben av choklad, genom att jag smälte choklad och formade de till ben på ett bakplåtspapper, sen fick det stelna. Spökerna valde jag att köpa mandelmassa och rulla ut det till smö spöken och gav dem ögon och munnar. De blev lite gulligt, lite snett och lagom läskigt. Undrar vad jag gör nästa år måntro?

2 comments

Leave a Reply

