Snart slutar mammaledigheten/Förisfunderingar

Snart slutar mammaledigheten/Förisfunderingar

Jag har ju varit mammaledig sedan i juni i år, och även om det har varit en kort ledighet har den vart alldeles underbar. Nu börjar ledigheten att gå mot sitt slut, så jag har ägnat dessa sista veckor åt att njuta av min son extra mycket. Vi lagar mat tillsammans, leker i skogen, plockar rönnbär att göra till pyssel (Ossian är fascinerad av dem), går på öppna förskolan, sjunger och dansar hela dagarna. Nästa vecka kommer min underbara son börja på föris, tre timmar om dagen så att jag får tid att söka jobb/göra klart mina studier. Jag försökte att studera med honom hemma, men har svårt för att koncentera mig när en liten sötnos vill leka och gosa. Och faktiskt vill jag att tiden vi är tillsammans ska gå till just det. Därför är det bättre att han börjar på föris, då han får leka med andra barn, medan jag kan snabbt göra klart det jag måste göra och sedan gå och hämta honom.

Vi ville att han skulle börja på ett eko-familjekooperativ, men än så länge har han inte fått plats, så för tillfället blir det kommunalt föris. Inte idealiskt, men vi testar och ser om det fungerar eller inte. I värsta fall får vi hitta en annan lösning på problemet.

Det jag varit mest oroligt för är faktiskt ammningen. Men den här planen på tre timmar varje dag kanske blir mycket bättre än om han skulle gå fulla dagar, och han får möjlighet till fri ammning resterande av dagen. Däremot har vi bestämt att Ossian ska få vegetarisk mat på föriset, och kött får han här hemma. Just för att hemma äter vi vilt alternativt kött från gräsbetande ekodjur (inte Adam, han är vegan men vi andra) och jag har den åsikten att viltkött är det man bör äta, både ur näringssynpunkt och ur miljösynpunkt.

Jag vet defintivt att Ossian inte kommer bli överkörd av de andra barnen, då han har ett väldigt bra självförtroende som vi har jobbat mycket med från dag ett. Vårat sätt att uppfostra (usch, vilket avskysvärt ord, finns det inget bättre?) Ossian på kan väl bäst beskrivas som ett feminstiskt och ekologiskt attachment parenting, och det vill jag att det ska fortsätta att vara. Det jag är oroligt dock är att personalen kan sabba detta. Jag vet ju inte hur det är på en förskola, då jag knappt kommer ihåg något från när jag var liten och har ju inte kommit i någon direkt kontakt med det efteråt. Enligt kommunens förskoleplan ska de jobba jämställt och visa respekt för allt levande och närmiljön. Vi får se om de följer det i praktiken.

Överlag tycker jag att det här är jobbigt då jag tycker Ossian är för liten, men att se hur han leker glatt med andra barn på öppna förskolan väcker ett litet hopp i mig om att det inte är bortkastat med tid. Vi får se. I värsta fall kan vi ju bara låta bli förskolan.

2 comments

  1. Det kommer gå bra. =) Det är bra personal i Svenska förskolor och det sker ständiga kontroller och fortbildningar (faktiskt 2 gånger per år/dagis). Tror problemet är större för dig än för din pojke.. =P. Om du förmedlar trygghet till din pojke så kommer det gå fint.. Är du hysterisk så ja…. =/

Leave a Reply

